GROEI-AMBITIES
LAGS IS NIET LAKS.
“Wij zijn inderdaad van plan ons toegekende recht van passagiersafhandeling voor derde luchtvaartmaatschappijen commercieel te benutten,” zegt Rolf Neumann, direkteur van Lufthansa Airport Services Brussels NV (LASB) even tevreden als beslist. “Wij opteren voor een rustige groei,” aldus Neumann die niet verbergt dat zijn eerste klant wellicht Lauda Air wordt, de Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij waarin Lufthansa een 39,7 %-participatie aanhoudt. Het formele verbod van de Regie der Luchtwegen (RLW) om de Lauda Air reizigers te laten inchecken door LASB was overigens de aanleiding tot het proces. Dat de andere Lufthansa-partners zoals SAS en United Airlines de LASB klantenlijst zullen aanvullen, is niet zeker, maar ligt in de lijn van de verwachtingen.
LASB werd opgericht in 1991 en verzorgt momenteel met 50 personeelsleden de passagiersafhandeling van 88 wekelijkse vluchten van Lufthansa en dochter CityLine tussen Zaventem en vijf Duitse steden.
LASB ressorteert onder Lufthansa Airport and Ground Services GmbH (LAGS), opgericht in 1990. LAGS is thans met zijn diensten aanwezig op 47 luchthavens in steden als Moskou, Athene, Bangkok, Chicago, Tel Aviv, Singapore en Santiago de Chile. Eind ’94 had de onderneming 6500 personeelsleden in dienst, die samen een omzet van 390 miljoen mark omzetten.
MEER.
“De afhandeling van de eigen passagiers is een prioriteit voor ons, omdat we dan in rechtstreeks kontakt met de klant komen,” zegt Rolf Neumann. “Wij zien het recht tot passagiersafhandeling voor derden echter als een eerste stap. Wij hopen op termijn het volledig pakket van grondafhandelingsaktiviteiten te mogen aanbieden op Zaventem.”
Terwijl passagiersafhandeling alleen een investering in personeel vergt, vraagt grondafhandeling (poetsen van het vliegtuig, het laden en lossen van de bagage en/of vracht, aan boord brengen van catering, vervangen van de wc- en waterreservoirs…) zware investeringen. Neumann : “Daarom is het recht tot third party handling, om die gronddiensten aan andere luchtvaartmaatschappijen te mogen leveren, essentieel.”
10 MILJOEN $.
LASB is overigens niet de enige die spekuleert op een doorbreken van het feitelijke duopolie van Sabena en Belgavia voor grondafhandeling. Het met American Airlines verwante AMR Ground Services nv vecht sinds zijn oprichting in 1991 achter de schermen voor het recht tot grondafhandeling in Zaventem. Het is een publiek geheim dat AA-voorzitter en luchtvaartzwaargewicht Bob Crandall al meer dan eens in Brussel op het hoogste regeringsniveau zijn bereidheid heeft bepleit om 10 miljoen $ (300 miljoen frank) te investeren in Brucargo als zijn onderneming het recht tot third party handling krijgt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier