Grijs op reis
De toeristische sector ontdekt een veelbelovende niche : die van de senioren.
Wie de demografische prognosen bekijkt, weet het intussen : het aantal senioren neemt razendsnel toe.
Die evolutie is niet onopgemerkt voorbijgegaan aan de sector van het toerisme en de vrijetijdsbesteding. Senioren vormen voor de toerismebranche een almaar belangrijkere cliëntèle : de grijze panters zijn goed identificeerbaar en bereikbaar geworden voor reclame en marketing door de opkomst van gespecialiseerde media ; dankzij de sociale voorzieningen in Europa is de derde leeftijd al lang geen arme bevolkingsgroep meer ; en naast hun getalsterkte, beschikken senioren meestal over zeeën van tijd.
De gehaaste zakenman betaalt cash voor zijn latent tijdgebrek : dure hotelkamers, prijzige vliegtuigtickets. De modale burger heeft daar iets minder last van, maar zijn vakanties zijn meestal bedrijfsgebonden of liggen vast door schoolvakanties. Gevolg : piekperioden tijdens deze laatste en lege hotels of vliegtuigzetels tijdens de rest van het jaar.
Senioren zijn potentiële klanten om zowel het ene als het andere gat wonderbaarlijk op te vullen. De betere stadshotels kunnen dankzij citytrips voor senioren tijdens de weekends toch een relatief hoge bezettingsgraad halen. Touroperators kijken best uit naar deze bevolkingsgroep om hun programma’s lang vóór en na de vakantiepieken te laten doorlopen.
In ons land uit de verhoogde belangstelling voor senioren zich alleen in lagere prijzen in musea en andere bezienswaardigheden, speciale kortingen bij het boeken van klassieke vakantiereizen en andere kleine incentives. In Duitsland en Italië zijn er echter al enkele touroperators die resoluut op de senior als belangrijkste klant mikken. In Nederland is er een vakantiemaker die leeft van reizen voor grootouders met hun kleinkinderen.
Maar de industrietak die als eerste het grijze potentieel ontdekte, is de Amerikaanse luchtvaart. Elke luchtvaartmaatschappij biedt er tegenwoordig een speciaal seniorenprogramma aan : American Senior TrAAveler ( American Airlines, natuurlijk), Delta Young at Heart, United Silver TravelPac, Continental Freedom Tips of USAir Golden Opportunities. Ofwel krijgen leden van deze programma’s lineaire reducties op een beperkt aantal binnen- en buitenlandse vluchten, ofwel kunnen ze tegen sterk verminderde prijzen coupons kopen voor hun verplaatsingen.
Een (oudere) lezer van een Brits reismagazine vroeg zich onlangs af of er niets denigrerends zat in de stijgende interesse voor senioren. De hoofdredacteur diende hem prompt van antwoord in de brievenrubriek : “Aan leeftijd kunnen we niks doen, wel aan de toestand in onze portemonnee. Wees blij met de superaanbiedingen, geniet er gewoon van.”
MARK VRIJENS
Senioren Interessante doelgroep voor de toerismesector.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier