GRAPHIC ASIA

Singapore.

CIJFERS EN KLEUREN.

Jacques Bertrand, general manager van Barco Graphic Asia Pacific heeft een typische onderhandeling achter de rug. Barco-Graphics verdubbelt in Singapore zijn kantooroppervlakte : de Chinese eigenaar wil de huurprijs van 9000 dollar verdubbelen. Uiteindelijk is hij bereid er 8888 x 2 van te maken. Jacques Bertrand probeerde nog even de prijs op 8 388 x 2 te brengen. Uiteindelijk werd het 8 700 x 2. Dit is meer dan een anekdote : de cijfers zijn niet lukraak gekozen de combinatie draait rond lucky numbers. 8, 7 en 3 zijn immers geluksgetallen en dus voor de beide partijen ideaal om naar een bevredigende consensus te streven. “Chinezen zijn superbijgelovig, ook in zakendoen,” lacht Bertrand. “In zoveel details speelt dat mee ; cijfers, maar ook kleuren kunnen negotiaties en de toepassing van overeenkomsten sterk beïnvloeden.” Zo diende een Barco B6 3400 image setter omgedoopt tot een 3 800, omdat 8 een geluksgetal is en 4 ongeluk brengt. Niet onbelangrijk voor de marketing van zo’n apparaat.

Jacques Bertrand streek in ’90 in Singapore neer om Barco-Graphics in Azië te lanceren via een net van verdelers. Drie jaar later werd beslist om zelf in de markt te stappen en vestigde Barco een vertegenwoordigingskantoor in Singapore. In ’92 realizeerde Barco-Graphics in Azië (Japan inbegrepen) 100 miljoen frank omzet ; door aanwezigheid in de regio verdubbelde dat cijfer in ’93-’94. Vorig jaar klom de omzet naar 500 miljoen frank.

“Nu starten we een nieuwe fase : het oprichten van vertegenwoordigingskantoren in Taiwan, Zuid-Korea, Indonesië, om onze lokale distributeurs te ondersteunen,” zegt Bertrand. En ook vanuit Singapore wordt het Barco-steunpunt in India opgestart. “Het hele Barco Asia-netwerk draait op synergie : vorig jaar hebben we in Shanghai, waar Barco-Communications de boventoon voert, een afdeling Graphics geplaatst. Want waar Barco-faciliteiten bestaan, zullen we er uiteraard gebruik van maken. Zo is Barco Display Systems hier onlangs ingetrokken, maar zij behouden hun autonomie bij het uitbouwen van hun netwerk naar militaire avionics toe. Bangalore wordt ook een verkoopkantoor voor Graphics, omdat India goed opgeleide ingenieurs en software-mensen heeft Singapore is geen lagelonenland en door de vele opportuniteiten is er een chronisch tekort aan technici en ingenieurs. Bangalore zal qua verkoop voor Barco Graphic Asia Pacific heel midden-Azië bestrijken met een uitloper naar Zuid-Afrika tot Singapore, terwijl wij van hieruit Zuidoost-Azië bewerken. In Japan verdrievoudigde onze verkoop afgelopen jaar en we zijn daar nu op een pragmatische wijze bezig een joint venture op te richten.”

JACQUES BERTRAND (BARCO GRAPHIC ASIA PACIFIC) Het netwerk Barco Asia maximaal benutten, met respect voor de autonomie van de afdelingen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content