Grand Tourisme

Toen het Italiaanse Piaggio in 1946 de Vespa lanceerde, voerde het een mobiliteitsstandaard voor de scooter in. Na een gevoelig snelheidsverlies lanceerde de Japanse concurrentie onlangs opnieuw het concept van de scooter. Vandaag onderneemt Piaggio hernieuwde pogingen in alle sectoren die een sterke achteruitgang kenden, meer bepaald met de X9 – een scooter Grand Tourisme van 250 cc – die de grote terugkeer betekent van het Italiaanse merk.

Met de nieuwe X9, die in België vanaf einde mei beschikbaar zal zijn (basisprijs: 219.000 frank), wil producent Piaggio de rechtstreekse concurrentie aangaan met de succesvolle modellen van voornamelijk Japanse constructeurs. Zo verwezenlijkt het bedrijf zijn ambitie om voortaan een model aan te bieden dat geschikt is voor alle bestaande segmenten.

De scooter Grand Tourisme kent steeds meer succes. Vorig jaar werden in Europa meer dan 200.000 exemplaren van dit type verkocht; dat is 45% van de totale verkoop van registreerbare scooters.

En bij Piaggio lijkt deze luxueuze scooter van 250 cc nog maar de start van een uitbreiding van het assortiment. Maakt de scooter zijn naam waar? To scoot betekent immers vertrekken met hoge snelheid. Er zouden al studies aan de gang zijn voor de ontwikkeling van een 400 cc en zelfs van een model met een nog grotere cilinderinhoud dat over enkele jaren geproduceerd zou worden.

Er is trouwens een nieuwe Vespa-generatie aangekondigd voor de herfst van dit jaar, terwijl er volgend jaar een andere scooternieuwigheid op de markt zou komen. Al een 400 cc? Of misschien wel een Grand Tourisme 125 cc

De scooter is sinds enige tijd opnieuw erg in trek – eerst bij de jongeren, maar de 30- tot 40-jarigen volgden al snel. Dit vervoermiddel is voor vele gebruikers een interessant alternatief voor de wagen of zelfs voor de motor. Vergeleken met de wagen biedt de scooter in de stad natuurlijk het voordeel van zijn formaat en zijn mobiliteit. Vergeleken met de motor biedt de scooter dan weer – naar men zegt – een betere bescherming tegen regen en wind: ongeacht de omgeving of de afstanden. En dat is toch een niet geringe troef in ons landje.

De luxe, het comfort, de kracht, de hanteerbaarheid, de veiligheid en de overeenstemming met de Europese reglementeringen inzake milieubescherming zijn stuk voor stuk troeven van dit nieuwe vervoermiddel.

De scooter heeft een aantrekkelijke lijn dankzij het design en de aërodynamische afwerking. Het vervoermiddel zal onmiddellijk herkenbaar zijn, meer bepaald dankzij de optische groepen die vooraan ingebouwd zijn in katogen. De grote opstapplank biedt veel steun aan de bestuurder en de passagier. De X9 kan bestuurd worden met de benen uitgestrekt naar voren of met de voeten lichtjes ingetrokken, de meer klassieke manier op een scooter.

Ter bevordering van het comfort is er een groot zadel op twee hoogtes. Voor de bestuurder is er een verstelbare rugleuning en voor de passagier een vaste. Onder het zadel is er een opbergvak met een capaciteit van 45 liter. Deze ruimte bevat een stopcontact van 12 volt dat onder andere gebruikt kan worden om een gsm te herladen.

Vooraan vindt u ook enkele praktische opbergvakken, bijvoorbeeld onder het stuur (daarin bevindt zich de sleutel om het zadel los te draaien en de sleutel om de klep van de brandstoftank te openen). Aan de linkerkant van het stuur is er binnen handbereik een kleine ruimte voorzien om een telefoon, sleutels of andere kleine voorwerpen in op te bergen.

Het instrumentenbord op het grote stuur is zeer volledig. Er is een digitaal en een analoog gedeelte. De gegevens met betrekking tot de volledige en de gedeeltelijke kilometertellers (twee verschillende routes voor deze laatste), de onderhoudsberichten, het aantal afgelegde kilometers met de reservebrandstof, de gemiddelde snelheid en de maximale snelheid tijdens een bepaald traject, het uur, de datum en de temperatuur – en de waarschuwing als de weg glad is – worden digitaal weergegeven.

Het analoge gedeelte van het instrumentenbord bevindt zich onderaan het windscherm en bestaat uit vier ronde meters: brandstofniveau, snelheidsmeter, toerenteller en temperatuur van de koelvloeistof.

Zowel de analoge als de digitale gegevens worden verlicht door een blauw licht dat zichtbaar wordt zodra het duister wordt.

Veiligheid

De goede zichtbaarheid, stabiliteit en hanteerbaarheid – ondanks de omvang (breedte: 865 mm; lengte: 2080 mm; zadelhoogte: 770 mm) en het gewicht van het vervoermiddel (162 kg droog / tank: 14,5 l) – en het gesofisticeerde remsysteem zijn essentiële veiligheidselementen van de X9.

Twee van de drie schijfremmen worden aangestuurd door een systeem waarbij de linker remtrommel tezelfdertijd werkt op de achterste schijf en de linkerschijf vooraan, terwijl de rechter remtrommel werkt op de rechterschijf vooraan: dit alles om het remvermogen optimaal te spreiden.

Piaggio produceert zelf motoren, maar de Italiaanse producent moest toch toegeven dat de motor van de X9 – een 250 cc viertaktmotor met één cilinder – betaald werd in Yen. Binnenkort zou Piaggio de motoren echter zelf produceren. Het bedrijf produceert trouwens tal van motoren voor concurrerende merken (vorig jaar werden er 35.000 motoren aangekocht).

De X9 is voordelig in het verbruik: drie liter loodvrije benzine per 100 km (aan een constante snelheid van 90 km/u). De tank heeft een capaciteit van 14,5 liter. Aan de snelheid van 90 km/u kunt u met een volle tank dus een afstand van 470 km afleggen. De maximumsnelheid van het voertuig bedraagt 120 km/h. Het dragen van een helm is verplicht en u mag met dit voertuig op de autosnelweg.

Bij het standaardmodel worden tal van voorzieningen geleverd, waardoor de mogelijke opties natuurlijk beperkter zijn. Maar, zoals we konden verwachten, zijn ze beschikbaar. Zo bestaan er twee formaten van windschermen; links op het stuur kunt u een scherm en bedieningsknoppen van luidsprekers met intercom voor gsm en CDS-radio (contact tussen de bestuurder en de passagier) installeren. En voor de koukleumen is er zelfs een installatie om de handen te verwarmen.

Bovendien kan er een grote koffer van 46 liter (voor twee integrale helmen bijvoorbeeld) vastgemaakt worden aan de achterkant. En Piaggio produceert ook een X9-lijn met helmen, een beschermingsvest in Cordua 500 en regenkledij. Met dit nieuwe model richt Piaggio zich voornamelijk tot de potentiële doelgroep van de actieve mannen die jong zijn van geest. De globale lijn en de verzorgde afwerking zullen ook de zakenman niet onberoerd laten.

Info: Tel. (02)725.03.68 – website: www.piaggiox9.com

serge vanmaercke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content