Government Motors wil weer General Motors worden

Bij zijn volgende beursgang zal GM een deel van de staatssteun kunnen aflossen die het bedrijf in juni 2009 van het faillissement heeft gered.

In het najaar zal naar verwachting een nieuw zwaargewicht zijn opwachting maken op Wall Street en de Beurs van Toronto: General Motors. We zeggen ‘naar verwachting’, want ook al heeft GM op 19 augustus de aanvraag ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond, de SEC, toch heeft het bedrijf in dat document niets gezegd over de datum waarop het dat zou doen, noch iets over de prijs of het op te halen bedrag.

Volgens sommige insiders zou GM minstens 16 miljard dollar willen ophalen. Daarmee zou het een deel van de 50 miljard dollar gekregen staatssteun willen terugbetalen om het overheidsbelang, dat nu 61 % bedraagt, te verlagen.

Het prospectus telde 734 pagina’s, maar zoals gezegd heeft de autobouwer maar heel weinig details over de beursgang prijsgegeven. Het maakt gewag van een IPO in de herfst en zegt te willen wachten tot een moment waarop de beleggers ‘goed geluimd’ zijn om een te magere oogst te voorkomen.

Een ander element dat al meermaals ter sprake kwam, is de uitgifte van preferente aandelen die onder meer recht geven op een dividend. De enkele analisten die al spraken over de beursintroductie van GM-aandelen, hebben zich positief uitgelaten over die preferente aandelen. Die zouden beleggers in geval van een nieuw faillissement in staat stellen om hun investering te recupereren, zelfs nog voor de Amerikaanse en Canadese overheid.

Voor de gewone aandelen zal echter geen dividend worden uitgekeerd, toch niet in een eerste fase.

Het ‘nieuwe GM’

Om te oordelen over de kwaliteit van het nieuwe aandeel, moet eerst en vooral de spons over het verleden gehaald worden. Het nieuwe GM heeft immers maar enkele dingen gemeen met de oude groep, die al sinds 2005 gevangen zat in een neerwaartse spiraal.

Wat is er veranderd?

Saab werd verkocht.

GM heeft zijn merken Hummer, Pon-tiac en Saturn gedumpt.

China is de grootste markt van de groep geworden.

De schulden bedragen circa 8 miljard dollar, tegenover 80 miljard in juni 2009 (het grootste deel van de schulden werd geparkeerd in een speciaal financieel vehikel).

De productie is gedaald van 16 tot 11 miljoen voertuigen per jaar.

Sluiting van een aantal fabrieken, daling van het aantal concessiehouders, tempoverhoging in de overblijvende fabrieken. De kosten zijn beperkt tot een minimum.

Managementwijziging met Ed Whitacre, die de rol van ‘schoonmaker’ heeft gespeeld en nu de fakkel doorgeeft aan Dan Akerson.

Al die wijzigingen, die noodzakelijk waren voor het overleven van de groep, hebben haar in staat gesteld om dit jaar opnieuw in de groene cijfers te komen. In het eerste kwartaal maakte ze 865 miljoen dollar winst en tussen april en juni bedroeg het nettoresultaat 1,3 miljard dollar. Dat zijn de beste resultaten van de groep sinds 2004. En GM wil doorgaan op dat elan door meer en meer de Aziatische kaart te trekken.

Lessen uit het verleden

Naast een grondige herstructurering heeft GM vooral een drastische strategiewijziging doorgevoerd om te kunnen beantwoorden aan zowel de huidige als de toekomstige wensen van de markt.

De slogan van de autobouwer, die ons in het verleden alsmaar grotere en zwaardere auto’s voorschotelde, luidt nu: ‘Kleiner, performanter, groener’. Die strategie is beter afgestemd op de huidige automarkt en heeft het bedrijf in staat gesteld om zijn derde plaats in de lijst van de grootste constructeurs ter wereld te consolideren. Het moet alleen Toyota en VW voor zich dulden.

De markt wacht nu ongeduldig op de lancering van het model Volt in 2011, de eerste auto ter wereld die via een stopcontact kan worden opgeladen. Die auto heeft het voordeel dat hij GM zal bevrijden van zijn imago van bouwer van typisch ‘Amerikaanse’ auto’s met weinig of geen respect voor het milieu. De interesse voor ‘groene’ auto’s is niet de enige strategische bocht die de groep maakt. China, en meer algemeen de opkomende markten, zijn de voorkeurmarkt geworden van GM. Wanneer we hun groeipotentieel bekijken, is het niet meer dan logisch dat GM die kans met beide handen grijpt en van de nieuwe markten zijn absolute prioriteit maakt. In samenwerking met zijn partners ter plaatse zou het bedrijf er tegen 2014 tot zeventig nieuwe modellen kunnen uitbrengen. De toekomst van GM ligt dus in Brazilië, waar het management zijn Zuid-Amerikaanse activiteiten wil centraliseren, en in China, waar het nu al de grootste buitenlandse fabrikant is. (C)

Door Karine Huet

De toekomst van GM ligt in Brazilië, waar het management de Zuid-Amerikaanse activiteiten wil centraliseren, en in China, waar het nu al de grootste buitenlandse fabrikant is.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content