Golf op de affiche
Ook in België is er nu een markt voor memorabilia uit de sportwereld.
Hij studeerde aan het Brusselse Ichec, daarna aan Harvard en Yale. Zijn eerste werkgever was de First National Bank in Chicago en Londen. Later werd hij gedelegeerd bestuurder en algemeen directeur bij La Belgique Industrielle, die de groep La Libre Belgique-DH/Les Sports opnieuw op de sporen zette. En de voorbije jaren legde hij zich toe op consultancy en zijn docentschap aan het Ichec. Dat is de indrukwekkende carrière van de 65-jarige Brusselaar Jean-Louis Lamot.
De cirkel is evenwel nog niet rond: sinds kort gaat Lamot door het leven als handelaar in sportmemorabilia. Vooral in het buitenland gaat hij op zoek naar waardevolle voorwerpen. Zo is Jean-Louis Lamot een trouwe klant van de PGA Show in Orlando, van de Interbike-beurs in Las Vegas en van de olympische beurzen in Colorado Springs, Lake Placid en Lausanne. Zijn posters en memorabilia zijn te bewonderen op de internetsite www.lamotgallery.com, waar ook gekocht kan worden.
Posters en affiches zijn de specialiteit van het huis, meer bepaald uit de wereld van de golfsport, het tennis, wielrennen, voetbal en de autoraces. Maar Lamot verkoopt ook oude golfclubs, antieke rackets, olympische toortsen, fietsen, bokshandschoenen en boeken. Rijke Amerikaanse verzamelaars die naar Europa komen, brengen steevast een bezoek aan Brussel. “Dat komt me goed uit, want ik heb almaar minder zin om naar de States te reizen. Ik zou liever de Europese markt ontwikkelen,” zegt Jean-Louis Lamot.
Toch is de zakenman-docent nooit zelf een golffanaat geweest. “Ik heb nimmer veel golf gespeeld en weet ook veel minder af van de golfgeschiedenis dan van het wielrennen of de Olympische Spelen. Eigenlijk vloeide mijn belangstelling voor mooie voorwerpen voort uit mijn liefde voor bepaalde disciplines. Dat ik in de golfsport belandde, had vooral met toeval te maken. Omdat ik bepaalde personen ontmoette, omdat zich een bepaalde opportuniteit aanbood of omdat personen met specifieke vragen naar me toe kwamen.”
In ieder geval mogen de golfaffiches, -clubs, -balletjes en -boeken van Lamot worden gezien. De golfsport is blijkbaar een leuke inspiratiebron voor ontwerpers van affiches, want er zitten echte pareltjes tussen. De prijzen zijn variabel: er bestaan affiches van 100 euro, maar onlangs nog ging een oude plaat van Saint Andrews voor 21.000 dollar onder de hamer.
“Ik heb plannen om met mijn golfobjecten iets te doen in België,” zegt Lamot. “Binnenkort organiseer ik een tentoonstelling in het Ichec, met alle vroegere studenten die bedrijfsleider zijn geworden. En ja, die mensen spelen bijna allemaal golf.”
John Baete [{ssquf}]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier