GOEDKOOP IS SOMS DUUR

Spaanplatenfabrikant Unilin gebruikt Creyf’s Interim als verlengstuk van zijn personeelsdienst. Omdat kwaliteit belangrijker is dan futiele prijsdiscussies.

R oland Steenkiste weet dat hij niet de makkelijkste weg heeft gekozen. En zeker een die ingaat tegen de huidige tendens op de uitzendmarkt. De personeelsdirecteur van spaanderplatenfabrikant Unilin (geconsolideerde groepsomzet 8,7 miljard frank) moet dan ook zijn directie er af en toe van overtuigen dat het geen kwaad kan met slechts één uitzendkantoor te werken. Ook al is dat kantoor dan een beetje duurder dan sommige prijsbrekers.

Roland Steenkiste geeft een voorbeeld. “Een interim die 40 uur werkt en 400 frank per uur wordt betaald tegen een coëfficiënt van 2,0 kost 32.000 frank. Als hij één dag mislukt, heeft hij slechts 32 uur nuttig gewerkt en wordt de coëfficiënt 2,50. De discussie tussen 2,0 en 1,98 is dus dwaas. Het is veel belangrijker het risico op mislukking zo beperkt mogelijk te houden. Ik denk dat alleen uitzendkantoren met een sociaal beleid een toekomst hebben.” En Steenkiste kan het weten : hij startte in ’70 zelf bij Creyf’s nadat hij een proefschrift over interimarbeid had gemaakt.

Tien jaar geleden werkte Unilin met verschillende bureaus. Wie het eerste kon leveren, had de job. “Maar dat is niet de beste methode,” zegt Roland Steenkiste. Unilin begon geleidelijk voor zijn drie spaanplaatfabrieken een preferente relatie op te bouwen met één toeleverancier : Creyf’s Interim. Voor andere onderdelen van de groep is dat (nog ?) niet het geval.

“Dit is een partnership,” zegt Roland Steenkiste. “Het interimbureau denkt mee in functie van onze noden. En wordt zo een verlengstuk van onze personeelsdienst.” De inspanning die Creyf’s Interim moet leveren is dan ook niet min. “Om de twee maand bezoek ik het bedrijf samen met Roland Steenkiste,” zegt Piet Goeminne, office manager Creyf’s Waregem. “Ik ken alle werkposten, zodat ik de uitzendkrachten in functie daarvan kan selecteren. Ik kan hen een goed beeld schetsen van het werk. Eventueel kunnen ze naar het bedrijf gaan kijken. We geven ook de eerste veiligheidsinstructies.”

“We waren het eerste uitzendkantoor in Waregem,” zegt Caroline Viaene, regionaal commercieel directeur. “Dat heeft het voordeel dat we de mensen en hun voorgeschiedenis beter dan de anderen kennen.”

Unilin deed in ’96 een beroep op 16,5 uitzendkrachten (in voltijdse equivalenten). Dat is 3,5 % van het totale personeelsbestand. Voor Creyf’s Waregem is Unilin 30 miljoen frank omzet waard, 10 % van de totale omzet.

Omdat Unilin volcontinu werkt, wordt het soms ook ‘s nachts geconfronteerd met onverwachte afwezigheden. “We proberen die altijd zelf op te lossen, maar één keer om de drie maanden moet ik toch Piet Goeminne uit zijn bed bellen,” lacht Roland Steenkiste. Voor een goede klant moet je wat over hebben.

PIET GOEMINNE EN CAROLINE VIAENE (CREYF’S INTERIM) EN ROLAND STEENKISTE (UNILIN) Partnership biedt voor beide partijen voordelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content