GOEDE KAARTEN HEBBEN
Het aandeel van de grootdistributie stijgt voortdurend, ten koste van de kleinere zelfstandige winkeliers. Behalve dan voor de wenskaarten.
Bij de nv Hallmark Cards in Schoten is het topseizoen aangebroken. De kerstcollecties, goed voor een vijfde van de jaaromzet, vliegen momenteel de deur uit. Vroeger lag hun aandeel fiks hoger. “In vijftien jaar is de markt enorm geëvolueerd,” analyseert algemeen directeur Pedro Vermeersch van de Belgische marktleider in wenskaarten. “De markt wordt steeds meer gespreid, de consument vindt steeds meer gelegenheden om wenskaarten te sturen.” In luttele jaren groeide Sint-Valentijn tot het tweede belangrijkste evenement, na Kerstmis. Maar ook de aanschaf van een nieuwe woonst, een (motor)rijbewijs, een zwemdiploma, vormen vandaag een aanleiding om een wenskaart te sturen. Themawerking, bijvoorbeeld kaartjes met leeftijden, maken een grote opgang. “We moeten een enorm hoge vernieuwingsgraad hebben. Zo niet geraakt de consument uitgekeken op de kaarten. In onze bestaande collecties brengen we wekelijks veertig nieuwe ontwerpen uit. Jaarlijks vernieuwen we twintig draaimolens, met 48 vakjes met kaarten. De oplage voor Vlaanderen en Nederland bedraagt 4000 tot 6000 exemplaren per wenskaart. Het gaat steeds om nieuwe producten. Herdrukken doen we uiterst zelden.”
De nv Hallmark Cards Belgium is een volle dochter van het Amerikaanse familiebedrijf Hallmark Inc. uit Kansas City, dat mondiaal marktleider is in wenskaarten. 25.000 werknemers zorgden in 1996 voor 180 miljard frank omzet. België heeft enkel een verkoopkantoor met 35 werknemers, die vorig jaar 286 miljoen frank omzet genereerden. De productie voor de Benelux gebeurt in het Nederlandse Rotterdam. De distributie, dáár draait het dus om bij Hallmark België, met achttien vertegenwoordigers in vast dienstverband. De grootdistributie met 600 verkoopkanalen is goed voor 40 % van de omzet. De 2000 zelfstandige handelaars zorgen voor 60 % van de omzet. “Het aandeel van de onafhankelijke detaillist groeit sinds drie jaar. Er is een verschuiving van marktaandeel van de supermarktketens naar de zelfstandige kleinhandel,” stelt Pedro Vermeersch verrassend vast. De uitbreiding van het gamma, en het stijgend aandeel van de kritische consumenten, leidde tot die verschuiving. In de supermarkt wordt het product nog steeds beschouwd als een loutere impulsaankoop. “Een supermarkt heeft een grote marge op wenskaarten, maar de rotatie is laag. Wenskaarten zijn geen food-product. Ze passen minder in het concept van een grootwarenhuis.”
PEDRO VERMEERSCH (HALLMARK) : Spreiding van de markt voor wenskaarten gaat gepaard met specialisatie bij de detaillist.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier