Goed voor de cholesterol
Bij de Büllinger Butterei zijn ze met hun neus in de boter gevallen. Na zeven jaar onderzoek is het bedrijf erin geslaagd om het witte goud te verwerken tot een zuivelproduct dat niet alleen lekker is maar ook gezond.
In een uithoek van de Oostkantons ligt de zuivelfabriek van Büllingen. Op het eerste gezicht heeft die haar beste tijd gehad. Schijn bedriegt, want er is een kleine revolutie aan de gang. Investeerders, wetenschappers en grote distributeurs wachten allemaal in spanning af.
Op basis van eigen onderzoek ontwikkelde de Büllinger Butterei een nieuw zuivelproduct. Het werd In’pulse gedoopt en ligt vanaf deze maand in de rekken van GB en Delhaize. Dit concentraat van karnemelk houdt het midden tussen plattekaas en yoghurt. Door zijn samenstelling wordt het als een functioneel voedingsmiddel gepositioneerd. Een vage omschrijving om aan te geven dat het goed is voor de gezondheid. Dit soort voedingsmiddelen, waartoe bijvoorbeeld ook voedingssupplementen zoals Yakult en Actimel (voor een gezonde darmflora) of Benecol-margarine (cholesterolverlagend) worden gerekend, zit sterk in de lift.
“Alle voedingsproducten die de gezondheid bevorderen, zijn momenteel in,” stelt Hilde Van Waeleghem, inkoopster voor Delhaize. “Bio-, light- en functionele artikelen gaan er stuk voor stuk met rasse schreden op vooruit. Referentieproducten als Yakult en Actimel ( Danone) kunnen groeipercentages van 20 to 30% per jaar voorleggen, zonder hiervoor hun prijzen te moeten verlagen.”
De Benecol-margarine van Johnson & Johnson had na één jaar al 5% van de Britse markt veroverd. Een dergelijk succes hangt nauw samen met de marketing van het product. Dat is trouwens een van de redenen waarom de gebroeders Boone uit Damme besloten om het interne aandeelhouderschap van de Büllinger Butterei open te stellen voor het Vlaamse risicokapitaalfonds Creafund (zie kader: Boter bij de vis). Via een kapitaalverhoging investeerde het fonds 50 miljoen frank in ruil voor 20% van de aandelen.
De Büllinger zuivelfabriek stond in 1992 aan de rand van het faillissement. Redding kwam van de West-Vlaamse familie Boone, die het zieltogende bedrijf overnam.
Vandaag beschikt de Büllinger Butterei over twee troeven: het is de laatste fabriek in de Benelux waar nog op traditionele wijze boter wordt gemaakt met authentieke karnmolens én ze mag zich sinds 1996 de trotse eigenaar noemen van een appellation d’origine protégée Beurre d’Ardenne, een titel die ze enkel met het merk Carlsbourg moet delen.
Maar de familie Boone wou meer. Ze ging zich afvragen hoe ze uit karnemelk – een product dat overblijft nadat van melk boter is gemaakt – munt kon slaan. De research verliep niet altijd van een leien dakje, maar na zeven jaar had het bedrijf een concentraat uit karnemelk gepuurd. De directie liet vervolgens de componenten van het product door de universiteiten van Leuven en van Gent onderzoeken. Wat het meest opvalt in de samenstelling, is de hoge concentratie lecithine en sphingolipiden. Lecithine heeft een gunstige invloed op het cholesterolgehalte, terwijl recente studies in de VS en in Maastricht uitwijzen dat sphingolipiden de reproductie van genetisch materiaal in cellen bepalen. Wat zou kunnen betekenen dat ze de vorming van bepaalde tumoren verhinderen en zelfs sommige kankers in een vroeg stadium een halt kunnen toeroepen. “Momenteel zijn dit alleen veronderstellingen,” blijft Dirk Boone voorzichtig. “We mogen voorlopig enkel de voedingswaarde van In’pulse aanprijzen.”
“Het is onze bedoeling om naast de traditionele artikelen een gamma functionele producten te ontwikkelen,” gaat Boone verder. De onderneming beschikt momenteel over vijf patenten en wil tegen het einde van het jaar nieuwe producten op basis van karnemelk kunnen aanbieden. Dankzij de geldelijke steun van Creafund is er sinds begin dit jaar al 65 miljoen frank geïnvesteerd: 20 miljoen in de nieuwe productielijn voor In’pulse, 25 miljoen in het opstarten van een reclamecampagne in tijdschriften en op de radio en nog eens 20 miljoen in verder onderzoek.
Het bedrijf is ook trots op zijn samenwerking met de universiteit van Maastricht. “Omdat deze universiteit bekendstaat om haar onderzoek van voedingsmiddelen en omdat het tijdens de dioxinecrisis veiliger was om zich tot het buitenland te wenden,” verklaart de directie van de Büllinger Butterei. De Nederlandse universiteit was verbaasd over de samenstelling van In’pulse en besloot onmiddellijk om voor langere termijn met de gebroeders Boone te gaan samenwerken. “Als de resultaten positief zijn, gaan we ook zoeken in de richting van de echte nutricijnen, producten die veeleer aanleunen bij de farmaceutica dan bij de voedingsmiddelenindustrie.”
jean-michel lalieu
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier