Goed gekozen, goed beschermd
De Decavi Niet-levensverzekeringstrofeeën bekronen elk jaar de beste en creatiefste niet-levensverzekeringsproducten. Maak kennis met de nieuwe laureaten.
Op 23 april zijn voor de tiende keer de Decavi Niet-levensverzekeringstrofeeën uitgereikt. Deze awards, die de beste en creatiefste niet-levensverzekeringsproducten bekronen, hebben een stevige reputatie in de verzekeringssector. De jury heeft bijna 80 procent van het totale premie-inkomen per categorie doorgelicht. Een verzekeringsproduct past bij een bepaald type klant en is dus niet noodzakelijk de beste keuze voor iedereen. Toch kunnen de winnende formules dienen als aanzet voor de consument om, afhankelijk van zijn behoefte, een keuze te maken uit het uitgebreide aanbod. De jury probeert ook te anticiperen op de evolutie van de markt. De Trofee van de innovatie beloont vernieuwende en veelbelovende diensten of producten.
MIJN WAGEN Beperkte aansprakelijkheid auto
• AXA Belgium (Comfort Auto)
De polis bevat een joker die een tariefverhoging ongedaan maakt als de verzekerde een ongeval heeft veroorzaakt. Daarnaast is er een tarificatie per kilometer, die de premie goedkoper maakt voor bestuurders die weinig rijden; een uitgebreide gratis bijstand bij een ongeval; en de uitkering van een bijkomende schadevergoeding voor letsels van verzekerden die het slachtoffer zijn van een verkeersongeval in Europa (Euro+).
Verzekering materiële schade auto
• Fidea (Volledige omnium met aankoopprijsgarantie)
Tot dertig maanden na de aankoop van het voertuig garandeert Fidea de terugbetaling van het factuurbedrag (inclusief btw). De formule geldt ook voor een tweedehandswagen die bij de aankoop nog geen drie jaar oud is. Optioneel kan de cliënt ervoor kiezen om 110 procent van het factuurbedrag terug te krijgen bij een total loss. Fidea biedt vaste franchises aan, waaruit de verzekerde kan kiezen.
Verzekering rechtsbijstand auto
• Arces (Artikel 1)
In het artikel 1 van de polis verbindt Arces zich ertoe bij een schadegeval de beste voorwaarden aan te bieden die de verzekerde op de Belgische markt kan vinden. Die clausule is van toepassing op alle waarborgen in de algemene voorwaarden, en geldt ook voor de dekkingsgrenzen.
MIJN WONING Brandverzekering multirisico woning (eenvoudige risico’s)
• Allianz (Home Plan Xpert)
Allianz biedt met Home Plan Xpert superieure waarborgen die standaard deel uitmaken van de basiswaarborgen. Zo zijn zwembaden, tuinmeubelen en jacuzzi’s meeverzekerd in de basiswaarborgen. Zonnepanelen en andere eco–installaties die deel uitmaken van het gebouw, zijn zonder limiet gedekt tegen de nieuwwaarde, zelfs tegen diefstal. De polis biedt daarnaast de opties diefstal en rechtsbijstand aan. Ook de inboedel van de woning is automatisch verzekerd.
De bijstand, die wordt aangeboden in samenwerking met Allianz Global Assistance, is zeer uitgebreid. Zo kan de verzekerde tijdelijk verblijven in een driesterrenhotel als zijn woning onbewoonbaar is, en hij kan aanspraak maken op een voorschot om de eerste dringende kosten op te vangen. Allianz voert ook een nauwkeurige schatting van de herbouwwaarde van de woning uit, om een onderverzekering te vermijden. De 2+3-waarborg is vernieuwend: de verzekeraar heeft drie jaar extra garantie op grote elektrische toestellen van minstens 400 euro, boven op de fabrieksgarantie van twee jaar.
Brandverzekering (mede-eigenaars)
• AXA Belgium (Buildimo-Buildimax)
Beide producten, die AXA Belgium lanceerde voor gebouwen met meer dan drie woningen zonder handelszaak, bieden uitgebreide dekkingen volgens het principe dat alles gedekt is, behalve wat uitgesloten is. Buildimo verzekert bijvoorbeeld de insijpeling van water via het terras of het verlies van waterdichtheid van de isolerende beglazing. Buildimax is bestemd voor mede-eigendommen. Ook gemeenschappelijke zonnepanelen en domotica-installaties zijn gedekt.
MIJN VERANTWOORDELIJKHEID Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid privéleven
• Ethias (Ethias Familiale)
In vergelijking met de concurrenten biedt het contract zeer uitgebreide waarborgen — waaronder voor lichamelijke en materiële schade, rechtsbijstand en onvermogen van derden — tegen een erg competitieve prijs. Andere troeven zijn de zeer ruime definitie van het begrip ‘verzekerde’ en het beperkte verhaal tot 10.000 euro (niet geïndexeerd) tegen opzettelijke schade door minderjarigen.
MIJN BEDRIJF Verzekering arbeidsongevallen
• Federale Verzekering (Verzekering Arbeidsongevallen)
Vijftien jaar geleden verwierf de dienst Schadegevallen Arbeidsongevallen Federale Verzekering het ISO 9001–label, dat garant staat voor een hoge toegevoegde waarde van de dienstverlening aan de cliënten. De verzekerden kunnen rekenen op een begeleiding van zwaargewonde slachtoffers van een arbeidsongeval en op het advies van de Preventiedienst, die eveneens de ISO 9001-certificatie heeft gekregen. Via Mijn Federale Verzekering kunnen de verzekerden op een beveiligde en persoonlijke internetpagina hun schadegevallen elektronisch aangeven en de evolutie van hun schadestatistieken opvolgen.
Federale Verzekering is een onderlinge verzekeraar. Er zijn geen externe aandeelhouders, waardoor de maatschappij haar winst kan delen met haar klanten. Bovendien heeft ze de jongste tien jaar geen enkele premieverhoging voor arbeidsongevallen doorgevoerd.
MIJN BIJSTAND Verzekering bijstand aan personen
• Allianz Global Assistance (World Gold Protection)
Het jaarcontract World Gold Protection met Annulering biedt de verzekerde een optimale bescherming voor zowel verplaatsingen in België als wereldwijd, en zowel voor professionele als privéreizen. De belangrijkste troeven van dit contract zijn de onbeperkte dekking van medische kosten in het buitenland, de waarborgen zonder vrijstelling en de brede bescherming mocht de reis worden geannuleerd. Bovendien biedt Allianz Global Assistance de verzekerden een uniek medisch evaluatiesysteem van ziekenhuizen aan.
MIJN GEZONDHEID Verzekering gezondheidszorg
• DKV Belgium (Plan IS2000)
Voor het tiende jaar sleept het Plan IS2000 van DKV Belgium de trofee in de wacht. Ook dit jaar was de jury ervan overtuigd dat dit topproduct zich van zijn concurrenten onderscheidt door zijn optimale dekking, de toepassing van het globalisatieprincipe van de hospitalisatiefactuur en het gebruiksgemak van het derdebetalerssysteem Medi-Card.
MIJN VAKANTIE Reisverzekering
• Europ Assistance (Reisannulatieverzekering NoGo)
NoGo wint de prijs van de beste reisannulatieverzekering. Ze dekt alle reizen die gedurende hetzelfde jaar plaatsvinden: zowel reizen van korte en lange duur als reizen in België en in het buitenland. De forfaitaire prijs per formule wordt bepaald los van het aantal reizen.
De verzekering biedt optionele uitbreidingen aan, zoals voor professionele reizen en bagage (met een waarborg ‘vertraging van de bagage’). Voor dat laatste bestaat een basisformule en een ‘superiorformule’.
TROFEE VAN DE INNOVATIE Innovatie voor ondernemingen
• Ethias (HospiFlex)
HospiFlex is een hospitalisatieverzekering waarvan de waarborgen en de vrijstellingen volledig moduleerbaar zijn. De premies zijn twee jaar gewaarborgd en er zijn geen medische formaliteiten vereist bij de afsluiting. De polis bevat een unieke dekking, met onder meer exclusieve diensten ten behoeve van de verzekerde, waaronder een onlineaangifte van een ziekenhuisopname en een prima derdebetalerssysteem.
Innovatie voor particulieren
• Eurocaution Benelux (ImmoWaarborg) – Atradius Credit Insurance
De huurgarantie van ImmoWaarborg is een alternatief voor de klassieke waarborgen die de verhuurder van een huurder eist. Tegen betaling van een premie stelt de verzekeraar zich borg tegenover de verhuurder. Bovendien biedt ImmoWaarborg aan de huurder de mogelijkheid om het geblokkeerde geld voor lopende huurcontracten vrij te maken. De huurgarantie geeft de verhuurder dezelfde zekerheid als een waarborg in cash of een bankgarantie. Een polis afsluiten gaat eenvoudig, praktisch, veilig en snel. Cliënten kunnen in minder dan 24 uur online inschrijven.
Trofee van de beste publiciteitscampagne
• AXA Belgium (Born to protect)
Via deze campagne wil AXA zijn missie bevestigen: het beschermen van klanten, niet enkel op het ogenblik van een schadegeval, maar ook daarvoor en daarna: vanaf de preventie over de bijstand aan cliënten, tot de begeleiding van de cliënten tijdens het herstel. Het thema van de campagne illustreert de slogan “Ons beroep anders bekeken”.
Trofee van de makelaars
• AG Insurance
Deze award werd niet toegekend door de jury, maar op basis van een enquête onder de Belgische makelaars die lid zijn van Feprabel.
LAURENT FEINER
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier