GODSDIENST GLOBALISEERT

Gewaden op het net.

Het internet en de globalisering peperen de omzet van Slabbinck. Tijdens de paasdagen dit jaar verscheen Slabbinck op CNN. De Bruggelingen werden wereldleider in de productie van liturgische gewaden zoals kazuifels, stola’s en alben. “Wij doen al generaties aan verkoop op maat en productie per bestelling. Zoals Dell,” glimlacht Mathias Slabbinck, verwijzend naar het succesvolle distributiesysteem van de Amerikaanse computerfabrikant.

E-commerce in combinatie met een wereldwijd net van verdelers was de hoofdreden voor de sprong van 203 miljoen naar 280 miljoen frank omzet op vier jaar, zegt Mathias Slabbinck. Hij, zijn zus Mirabel en neef Victor zijn de vierde generatie in een bedrijf dat internationaal nummer één is. De vierde generatie combineert de studies rechten, MBA, filosofie, theologie en textielwetenschappen.

In 1996 begon Slabbinck met een website. Eerst kwam de catalogus, daarna een gegevensbank. Een fotohoek met een digitale camera opent in het bedrijf om prompt nieuwe ontwerpen te fotograferen voor het net.

De grote angst is dat elektronische handel de verdelers zal verdringen. Maar Mathias Slabbinck stelt de verdelers gerust: “De toegevoegde waarde van de verdelers is zo groot dat wij hen nooit zullen elimineren. Elke verkoop wordt ingeschreven langs een verdeler. De meeste landen hebben één dealer, in Amerika zijn er 140. Elke dealer heeft zijn gepersonaliseerde webpagina op onze site en alle verkoopdocumenten worden automatisch aangepast aan de gegevens van de relevante dealer.”

De site van Slabbinck ( www.slabbinck.be) rendeert. Per bezoek worden vijftien bladzijden doorgebladerd, 23.000 in totaal in augustus. Mathias Slabbinck: “De site opent de hele wereld voor ons tegen een fractie van de klassieke prospectiekosten. De site ontsluit bijvoorbeeld Zuid-Amerika, de prospectiefase is nu elektronisch aangedreven. Per dag noteren we vijf à zes aanvragen voor catalogussen van over heel de wereld.”

De klant kan de verwerking van zijn bestelling on line volgen tot aan de levering. “Dat bespaart gesprekskosten bij de klant en telefoontijd bij ons,” zegt Mathias Slabbinck.

Slabbinck haalt een omzet van 280 miljoen frank – tien jaar geleden was dat maar 180 miljoen frank. De hoofdmarkten zijn de VS (47% van de omzet), België/Luxemburg (20%), Frankrijk (7%) en Duitsland (7%). Mathias Slabbinck: “De markt groeit niet, dus we nemen marktaandeel af van concurrenten. Wij blijven trouw aan de christelijke liturgie. Katholiek, anglicaans, lutheraans, Nederlands Hervormd komt naar ons. Voor orthodoxe gewaden hebben we geen tradtie. Af en toe leveren we aan de Brusselse joodse gemeenten. Cultusobjecten of gewaden voor de loges doen we niet.”

Insignia is een onafhankelijk zusterbedrijf in hetzelfde bedrijfsgebouw en ontstond uit het handborduurwerk voor vaandels en paramentiek. Met Insignia erbij beloopt de geconsolideerde omzet 350 miljoen frank. Slabbinck Home Creation – voor de markt van interieurlinnen – is nagelnieuw en een polis tegen de wispelturigheid van de christelijke markt. Het verschil tussen een altaardwaal en een kwalitatief tafellaken is immers gering.

Slabbinck heeft trek in de wereld. Nieuwe eigen kantoren openen in Madrid en Augsburg, naast de bestaande hele en halve dochters in Brugge, Tongeren, Bastogne en acht buitenlandse steden. Slabbinck heeft zeventig werknemers, waarvan tien in het buitenland. De productie blijft in Brugge.

Zolang er kerken en priesters zijn, is Slabbincks markt gezond. Goddank (her)leeft de godsdienstzin in Amerika en Frankrijk.

Frans Crols

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content