Godart & Co. TWINTIG GLOEDNIEUWE TRUCKS

Vanuit Battice doet transportbedrijf Godard heel Europa aan, met een voorliefde voor Italië.

“We zijn gegroeid door het opkopen van bedrijfjes die een bilaterale vergunning hadden voor vrij transport, ” beschrijft Christian Godard, gedelegeerd bestuurder van het 25-jarige Godard & Co., de geschiedenis van het bedrijf. “Toen de grenzen op 1 januari 1993 wegvielen, werden die firma’s overbodig en versmolten we 5 bedrijven tot één. We hebben het aandeelhouderschap opengesteld voor kapitaal van buitenaf. ” Na de ellende van begin jaren ’90 boeken de baanvervoerders weer vooruitgang. “We voelen een heropleving in specifieke sektoren en we zien opnieuw hoe de lijn met Italië onze kracht is. ” Godard, 65 vrachtwagens, doet geen tanktransport, maar vervoert verder een zeer divers gamma goederen : vlas, robotica, staal, voeding, koelmachines enzomeer. De onderneming geeft voor 1994 een omzet van 460 miljoen op en rekent op 500 miljoen in 1995. 95 procent van de omzet wordt neergezet in het buitenland. In de krisisjaren breidde Godard zijn aktiviteiten uit naar het oosten, maar nu komen zijn trucks daar nog maar okkasioneel. Italië neemt met driekwart het leeuwedeel van zijn omzet voor zijn rekening.

“Twee faktoren speelden in het voordeel van Italië, ” hervat Christian Godard, die de taal van Dante uitstekend onder de knie heeft. “Het kleine aantal vervoerders die rijden op die bestemming en de instorting van de markt op enkele jaren tijd. ” Vervoerder Godard heeft een honderdtal werknemers. 70 daaronder zijn chauffeurs. Vijf bedienden verzorgen de dispatching. De hele logistiek is gecentralizeerd in Battice, waar zich een opslagplaats van 5000 m² bevindt. Om het beheer van de vloot te optimalizeren, heeft Godard zijn vrachtwagens uitgerust met GSM en boordcomputers. Op die manier kunnen de vrachten beter gelokalizeerd worden en kan Godard de zowat 1500 klanten just-in-time beleveren. “Vandaag werkt 80 procent van onze klanten met direkte leveringen, de industrie in goedkope produkten inbegrepen. Welnu, bij van deur-tot-deur gaat niets boven de vrachtwagen ! ” Het wagenpark wordt jaarlijks voor eenderde vernieuwd. Begin dit jaar arriveerden dus 20 gloednieuwe wagens. Gaat het beter met het vrachtvervoer, er blijven tere plekken. Het wegenvignet, uiteraard, maar Christian Godard noemt ook de belastingen en verzekeringspremies hoger dan bij de Europese konkurrenten. Bovendien moeten de Belgische vervoerders nu de konkurrentie met grote landen aangaan. “Eertijds hadden landen als Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje genoeg aan hun binnenlandse markt, maar sinds de instelling van de eenheidsmarkt hebben ze steeds meer de neiging om buiten hun grenzen te gaan. ” Godard & Co. blijft in elk geval fors investeren om zijn troeven van flexibiliteit en snelheid te behouden.

GODARD & CO.Specialist op de Italië-lijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content