GIGHOUSE toont de toekomst van HR
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Experts als Gartner en Time Magazine zijn het erover eens: de arbeidsmarkt van morgen wordt steeds vaker een markt van zelfstandigen die bedrijven op projectbasis voorthelpen. Alleen is het vandaag voor freelancers niet altijd eenvoudig om zich duidelijk te profileren. En dan hebben we het nog niet gehad over tijdige betaling van de facturen voor geleverd werk. Daar wil GIGHOUSE nu verandering in brengen.
De evolutie naar meer freelance tewerkstelling op de arbeidsmarkt wordt mogelijk gemaakt door vele technologische innovaties die samenwerken op lossere basis vanzelfsprekend maken. Freelance arbeid wordt ook steeds populairder door de groeiende trend van ‘everything as a service’. Bovendien past freelance werk vaak beter in de drang van de jongeren naar zelfstandigheid en in hun zoektocht naar een betere balans tussen werk en leven. Zowel opdrachtgever als freelancer dragen dus bij tot deze trend.
Maar het pad naar een arbeidsmarkt met steeds meer freelancers loopt niet altijd over rozen. Zowel opdrachtgevers als freelancers kampen wel met enkele uitwassen van deze los-vaste samenwerkingen. Zo werd GIGHOUSE opgericht door Melanie Deblanc en Caroline Rollé als antwoord op een verzuchting die was gebleken uit een studie van House of HR. “Uit deze enquête bleek dat bedrijven het vaak moeilijk hebben om geschikte mensen te vinden voor hun freelance opdrachten”, vertelt mede-oprichtster Melanie Deblanc, “Freelancers zijn dan weer vooral bezorgd over de voortdurende zoektocht naar nieuwe passende opdrachten. Vanuit deze vaststellingen groeide het idee om GIGHOUSE te starten, dat op beide noden een antwoord kan bieden.”
GIGHOUSE is een digitaal matchingplatform dat op een snelle en efficiënte manier streeft naar de perfecte match tussen freelancers en opdrachtgevers. Bedrijven formuleren hun opdracht en omschrijven het type freelancer waarnaar ze op zoek zijn. Het online platform zoekt op basis daarvan een selectie freelancers die aan deze omschrijving voldoen.
Het belang van persoonlijk contact
“Deze freelancers hebben eerst een grondig selectieparcours doorstaan, met referenties van vorige opdrachten die worden gecontroleerd én met een persoonlijk gesprek tussen de freelancer en een GIGHOUSE-consultant”, benadrukt Marketeer Daan De Bock, “Persoonlijk contact is uitermate belangrijk in onze processen. Dit zorgt ervoor dat wij de kwaliteit van onze kandidaten kunnen waarborgen en dat wij die kandidaten kunnen aanreiken die de beste culturele fit met het bedrijf vormen.”
Ook de eerste afspraken worden door GIGHOUSE verzorgd, beide partijen krijgen juridisch correcte contracten en ook de facturatie wordt geautomatiseerd via de zogeheten ‘self-bill’ functie voor de freelancer”. Freelancers kunnen bij GIGHOUSE dan weer terecht voor hulp bij hun administratie, bij vragen rond fiscaliteit of gewoon voor een luisterend oor. Voor freelancers is het platform bovendien geheel gratis; de opdrachtgevers betalen een brokersfee bovenop de fee van de freelancer.
Ook al benadrukt iedereen bij GIGHOUSE hoe belangrijk het menselijke contact is bij het koppelen van elke opdracht aan de juiste kandidaat, toch erkennen ze ook het belang van de juiste technologie in het gehele verhaal. In dat opzicht bleek de keuze voor Salesforce als motor voor het online platform een voltreffer, stelt mede-oprichter Caroline Rollé: “We kozen voor Salesforce als achterliggend platform voor de mobiele app, omdat we vertrouwen hadden in de functionaliteit en de schaalbaarheid van het platform. Vooral dat laatste was belangrijk voor een bedrijf met groeiambities zoals het onze.”
Groeibestendig en innovatief platform
Gaandeweg werd er ook beslist om de webapplicatie waarop opdrachtgevers hun opdrachten en kandidaten beheren, op de Salesforce Communities te laten draaien. De go-to-market, off the shell, real time en future-proof oplossingen gaven hierbij de doorslag ten opzichte van een op maat gebouwde applicatie, voegt Caroline Rollé er nog aan toe: “een custom site en front-end door een derde partij laten ontwikkelen zou veel meer gekost hebben, en ook beheer en onderhoud wordt dan complexer. Als er nu back-end iets verandert, worden ook de front-end communities automatisch geüpdatet.”
GIGHOUSE’s verhaal illustreert perfect hoe niet alleen HR-afdelingen maar ook alle andere vormen van zakendoen in de toekomst evolueren. Los-vaste samenwerkingen tussen bedrijven en zelfstandige medewerkers met de nodige aandacht voor persoonlijk contact, maar niettemin met een centrale rol voor de juiste technologie om de contacten en processen te stroomlijnen.
Om die technologie perfect zijn rol als ‘enabler’ te laten vervullen, hebt u het juiste platform nodig: gebruiksvriendelijk, met voldoende functionaliteit en met ruimte voor groei en innovatie. Salesforce heeft voor GIGHOUSE perfect deze rol ingevuld. En zal dat ook blijven doen, besluit Caroline Rollé: “We zijn nu al aan het kijken hoe en wanneer we AI (artificiële intelligentie) en automatische chat kunnen integreren in ons platform. Zo verbeteren we onze resultaten en kunnen onze medewerkers nog beter focussen op de toegevoegde waarde van het menselijke contact.”