Gevleugelde prijzen

City Bird vliegt rechtstreeks vanuit Zaventem naar 5 steden in de VS en naar Mexico City. Het combineert correcte service aan meer dan correcte prijzen.

Zondagnamiddag omstreeks 16 uur. Aan de Royal Eagle incheckbalie van City Bird ontbreken de blauwe uniformen en stijve glimlachen. Jonge dames en heren in oranje hemd en al even kleurrijke Superga sportschoenen verwelkomen de business class passagiers joviaal. Achter dit nonchalante voorkomen schuilt echter ijzeren discipline.

City Bird heeft geen lounges, noch een frequent flyer-programma omdat dergelijke extra’s onmiddellijk een meerkost voor de passagiers betekenen. Wat City Bird niet wenst. Deze jonge Belgische luchtvaartmaatschappij wil de prijzen voor haar lange-afstandsvluchten bewust laag houden. Om een busines class ticket naar New York te kunnen aanbieden aan 45.000 frank (retour, luchthaventaksen inclusief), naar Californië aan 55.000 frank, naar Florida aan 50.000 frank zonder beperkingen van ouderdom of verblijfsduur moet alle overbodige luxe eruit. Ter vergelijking : een full fare economy ticket van American Airlines van Brussel naar Los Angeles, met overstap in Heathrow of Chicago, kost 61.090 frank, een business class ticket 148.690. Een Sabena-ticket zonder restricties naar New York kost in economy 47.850 frank, in business 96.940.

Geen kaviaar dus aan boord, geen champagne als onthaaldrankje, geen porseleinen borden of zilveren bestek. Wel versgeperst fruitsap met een schijfje limoen, hippe Italiaanse ciabatabroodjes, lichte wijnen, een correcte maaltijd (3 gangen) en een doosje Destrooper-koekjes bij de koffie. Als tussendoortje wordt een ijslolly aangeboden door het althans toen wij vlogen perfect drietalige cabinepersoneel. De 36 zetels in Royal Eagle class hebben verstelbare hoofd-, rug- en voetsteun en zijn qua comfort en ruimte vergelijkbaar met business class van de gevestigde luchtvaartmaatschappijen. Elke zetel is voorzien van een individueel videosysteem en is uitgerust met een stopcontact waarop een draagbare computer kan worden aangesloten.

City Bird is duidelijk geen no frills luchtvaartmaatschappij, zoals bijvoorbeeld haar Europese voorganger EBA Express, omgedoopt tot Virgin Express waar de passagier moet overleven op peanuts. Ook de Colibri class (economy) passagier krijgt muziek, film, drank en warme maaltijden tijdens de vlucht. Ondanks deze goede prijs-kwaliteit verhouding blijven ondernemingen, voornamelijk multinationals, terughoudend om te boeken bij City Bird. Het gebrek aan een frequent flyer-programma wordt als hoofdreden opgegeven. Eigenaardig. Een eenvoudige rekensom leert dat een business class ticket Brussel-New York bij City Bird plus een weekendticket naar Nice of Londen, waarvoor de opgespaarde gratis mijlen doorgaans worden gebruikt, goedkoper uitkomt dan één business class ticket bij Sabena.

CATHY BUYCK

CITY BIRD Geen kaviaar aan boord, wel reizigersvriendelijke prijzen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content