GEVAARLIJKE DROOM ?
Tenzij je auteurs Hugo Claus, Tom Lanoye of Herman Brusselmans heten, moet je in Vlaanderen goed gek zijn om literatuur uit te geven. Waarheid of hardnekkig vooroordeel ? Continental Printing waagt zich aan een nieuw literair fonds : CP Literair.
“Het was altijd al mijn droom om ook literatuur uit te geven,” vertrouwt Jozef Govaerts ons toe. Op de vraag of dat geen gevaarlijke droom is, antwoordt hij vol vertrouwen : “We pakken het voorzichtig aan.” De oplage 3000 tot 6000 boeken bij een eerste druk getuigt veeleer van roekeloosheid, opperen we. Govaerts ontkent : “Hoe zou je winst maken met een oplage van 500 ? Het is beter zorgvuldig te selecteren en daarmee uit te pakken.” De eerste roman, ” De jaren“, is van de Vlaming Marc Andries, tot voor kort kaderlid bij Agfa-Gevaert.
Begin 1996 zag het ernaar uit dat de Antwerpse drukkersgroep Continental Printing zijn uitgeversdochter Continental Publishing zou uithuwelijken. “Dat hebben we geen seconde overwogen,” reageert bestuurder Jozef Govaerts. De indruk ontstond toen de uitgeverij haar bekendste fondsMIM verkocht aan de Standaard Uitgeverij, een Vlaamse poot van de Nederlandse mastodont Meulenhoff. “Het was gewoon een goede opportuniteit,” commentarieert Govaerts. De imprint, die stevige resultaten boekte, paste ook niet meer in de strategie van de uitgever. “Als schoolboekenuitgever bevond MIM zich in het beperkte segment van de economische wetenschappen. Door de snelle veranderingen in de wereld van de schoolboeken waren investeringen nodig in andere dragers. Denk maar aan de opmars van de elektronische media. Die evolutie wordt beter gedragen door een fonds dat zich breeduit toelegt op de schoolboekenmarkt. MIM kreeg dus veel meer mogelijkheden in een groep als de Standaard Uitgeverij. Onze directeur verhuisde trouwens mee en leidt nu dat schoolboekenfonds.”
Op het ogenblik van de verkoop was MIM al niet meer de grootste omzetmaker van Continental Publishing, dat zich toespitst op algemene en kookboeken, kunst- en relatieboeken, vakbladen en tijdschriften. Vooral Voetbal België, de Autokrant en het culinaire magazine Ambiance lopen voortreffelijk. Ambiance met hoofdredacteur en culinaire duizendpoot Etienne Cocquyt heeft een CIM-gecontroleerde oplage van bijna 41.000 exemplaren in het Nederlands en ruim 21.000 in het Frans.
Via interne groei, maar vooral via een cascade van overnames in de jaren ’80 en ’90 groeide de omzet van de groep fenomenaal, van 1,5 miljard in 1991 tot zowat 3,5 miljard vandaag. Zo’n 80 procent stamt van drukkerijen als Ro in Houthalen, De Bièvre-Govaerts in Schoten, JEV Screen in Mariakerke en EDP in Fleurus. De groept telt meer dan 500 personeelsleden.
Het begon zeer bescheiden toen postbode Corneel Govaerts in 1922 tijdens zijn dagelijkse route familiedrukwerk verzamelde, dat hij na de uren als typograaf-drukker verwerkte. Vier jaar later moest hij al de hulp van drie zonen inroepen. De moderne fase startte in 1975, toen kleinzoon Hubert Govaerts het roer overnam. Al gauw werd het management gescheiden van het aandeelhouderschap, dat zelf ook drastische wijzigingen onderging. Bijna een derde van de aandelen werd overgenomen door de Limburgse Participatiemaatschappij LPM (inmiddels onder de vleugels van Investco/KB). Twee groepen aandeelhouders, waarbij nog altijd vele familieleden, houden de rest aan.
JOZEF GOVAERTS (CONTINENTAL PRINTING) Het was altijd al mijn droom om ook literatuur uit te geven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier