Gespierde expansie

Voor sommige zware transporten is er wereldwijd maar één naam : Sarens uit Wolvertem. Het familiale derde- generatiebedrijf boekt er twee miljard omzet mee.

Voor de inrichting van het nieuwe stadion van Parijs, dat speciaal gebouwd wordt voor de Wereldbeker voetbal 1998, doen de bouwers een beroep op onze landgenoot Sarens. Ook de overheid van Hongkong klampte de firma aan voor een uitzonderlijk werkje : de aanvoer van de elementen voor de Tsing-Mabrug, de nieuwe brug die het centrum van de stad verbindt met de luchthaven van Chek Lap Kok.

Met een personeelsbestand van 500 en een geconsolideerde omzet van meer dan 2 miljard frank dweilt het in Wolvertem, tussen Brussel en Boom, gevestigde Sarens de hele wereld af op zoek naar uitzonderlijke transporten. Een niche die een aanzienlijk en gedecentraliseerd machinepark vergt. Maar voor gedelegeerd bestuurder Ludo Sarens blijft het belangrijkste “het personeel dat die machines aan het draaien moet houden.” En daar nijpt precies het schoentje : een aangepaste opleiding bestaat niet. “In ons onderwijsnet bestaat geen opleiding voor kraanman,” betreurt Ludo Sarens. “Er worden wel af en toe cursussen gegeven door de VDAB en het ministerie van Arbeid en Tewerkstelling. Dat is beter dan niets. Maar zes weken is te weinig.”

Sarens vindt dat onze overheid zich zou kunnen inspireren op het Nederlandse voorbeeld. Daar werd een heel opleidingssysteem voor machinist uitgebouwd in de technische scholen.

EIGEN FABRIKAAT.

Sarens heeft een erg uiteenlopend cliënteel, vooral privé-bedrijven. Vaak gaat het om vermaarde ondernemingen met indrukwekkende werven. Naast het Parijse stadion en de Tsing-Mabrug, werkt Sarens in Noorwegen aan offshore boorplatformen, in België aan de HST-werken of de onderhoudswerken van de kerncentrales van Doel en Tihange, in Frankrijk aan de aanleg van de TGV-Méditerranée (Lyon-Marseille-Spaanse grens)…

De wortels van de onderneming liggen bij Frans Sarens, een Brabantse landbouwer, die alleen met de opbrengst van het land zijn kroostrijk gezin 12 kinderen niet meer kon onderhouden. Dus begon hij met een bosbouwonderneming en het vervoer van bosproducten. Dat was in 1940. De onderneming is steeds volledig familiaal gebleven en ze wordt nu geleid door de derde generatie : Ludo Sarens, een landbouwingenieur met een KU Leuven-diploma, Hendrik Sarens die in Gent personeelsbeleid studeerde en nog drie andere familieleden die zich toeleggen op de technische activiteiten in het bedrijf.

Al heel snel ontwikkelde Sarens een specialiteit van uitzonderlijke transporten. Dat bracht de onderneming er meer dan eens toe zelf het nodige maar niet op de markt te verkrijgen materieel te bouwen. Sarens telt een behoorlijk aantal dochtermaatschappijen, onder meer om internationaal een stevige voet aan de grond te houden. De Belgische markt blijft evenwel centraal staan in de organisatie. De overkoepelende maatschappij is gevestigd in Wolvertem en beschikt in eigen land nog over twee exploitatiemaatschappijen voor de verhuring van kranen : Sarens Liège en Sarens Gent. In Wommelgem worden door Laroy kranen verhuurd. In Londerzeel is Samoco actief in mechanical contracting. In Maubray is er Sarens Tramauby, dat eveneens kranen verhuurt en zware transporten organiseert. Saron tenslotte behartigt de vastgoedbelangen van de groep.

In Frankrijk worden kranen verhuurd door Eurolevage (Duinkerken). In Nederland houdt De Kil (Dordrecht) zich bezig met engineeringwerken, zware transporten en kraanverhuur en Euromontage met de plaatsing van betonstructuren. Ook in Groot-Brittannië is de groep aanwezig met G. Curtis Ltd. en Sarens UK Ltd. In Noorwegen ( Transport OG Rigging AS), in Hongkong ( Curtis Far East Ltd.), in Thailand ( SES-Sarens Equipment Service) en in Polen ( Sarens Polska) heeft de groep eveneens dochters.

En dat is nog lang niet alles : Sarens heeft zopas nog voor 457 miljoen frank de Contracts Europe-divisie van het Britse Grayson, White & Sparrow overgekocht. De overgenomen afdeling is nu Sarens UK Ltd. geworden. Voor Sarens ging het om een interessante operatie omdat ze gepaard ging met de overname van een aanzienlijk kranenpark in Groot-Brittannië, waaronder een kraan van 2000 ton die tot nog toe in het machinepark ontbrak.

De overname past bovendien perfect in de politiek van Sarens, dat over heel Europa een aantal reuzenkranen wil uitzetten voor uitzonderlijke taken, vooral dan op het gebied van hoogtewerk. Andere expansieplannen liggen nog in het vet, maar daarover wil Ludo Sarens het “voorlopig” niet hebben.

De groep ondergaat intussen sterk de schommelingen van de conjunctuur, die in die stiel vaak met schokken voor- of achteruitgaat. In België doet zich het gebrek aan openbare werken jammer genoeg sterk voelen. Vandaar dat het nodig is een drukke activiteit aan te houden in het Verre Oosten, vooral in Thailand, China en Hongkong. De directie heeft overigens ook goede hoop voor de Oost-Europese markt. De groep is nu anderhalf jaar aanwezig in Polen. Overhaasting is echter uit den boze : “Het gebrek aan geldmiddelen zet een domper op de ontwikkeling van de activiteiten in dat deel van de wereld.” Maar Ludo Sarens heeft geduld. Er zijn nu eenmaal van die opdrachten die alleen het bedrijf uit Wolvertem aankan.

R.L.

LUDO SARENS 457 miljoen frank voor recente overname in Engeland.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content