Geslaagde cocktail
De Opel Sintra is het resultaat van twee verschillende culturen : wegligging en prestaties zijn Europees, het comfort is op Amerikaanse leest geschoeid.
Het kon niet blijven duren dat Opel, één van de belangrijkste Europese autoproducenten, geen monovolume had in zijn aanbod. Zelfs nicheconstructeurs zoals Mercedes-Benz (met de nieuwe V-Klasse) en Lancia (met de Zeta) eisen hun deel van de koek in het sterk groeiende segment van de monovolumes. Als Europese dochter van General Motors kon Opel wel terugvallen op Amerikaanse modellen zoals de Pontiac Trans Sport, maar het hoge brandstofverbruik en het futuristische design van deze wagen vormden een rem op de Europese verkoop.
De Opel Sintra is een pittige en geslaagde combinatie van Amerikaans comfort en GM-spitstechnologie met een Europese vormgeving, een dito weggedrag en zuinige motoren. De ontwerp- en productiekosten worden gedrukt door de Sintra ook aan te bieden in de VS ; daar krijgt hij de voorkant van een Pontiac, een Chevrolet of een Oldsmobile. Alle types worden trouwens in de VS gebouwd op dezelfde productieband.
Door het aanwenden van GM-technologie in verband met het gebruik van lichte materialen, valt het gemiddeld verbruik van deze nieuwe Opel binnen de Europese normen. De motorkap en verschillende componenten van het onderstel zijn gemaakt van aluminium ; het frame van de uitneembare en onderling verwisselbare individuele fauteuils bestaat uit magnesium. Kenmerkend is de grote rigiditeit van het koetswerk, wat de veiligheid en de levensduur van de Sintra ten goede komt. Tijdens een testrit op zeer slechte wegen merkten wij geen spoor van parasietgeluiden in het interieur.
Opvallend is ook het bijzonder praktische interieur, voorzien van heel wat typisch Amerikaanse snufjes die het comfort aanzienlijk verbeteren. De wegligging, het rijgedrag en het brandstofverbruik maken van de Sintra dan weer een volbloed Europeaan. Wij vinden deze Euro-Amerikaanse cocktail van Opel alvast uitermate geslaagd.
De Sintra, met een design dat grondig verschilt van de concurrerende monovolumes, is vanaf januari 1977 in België beschikbaar in twee versies : de GLS met de zuinige 2.2 liter Ecotec-motor (16 kleppen), en de luxueuze CD die uitgerust is met de 3.0 liter V6 (24 kleppen) uit de Opel Omega.
PATRICK OP DE BEECK
Opel Sintra Een volbloed Europeaan, voorzien van Amerikaans comfort.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier