Géraud Missonnier (28) ‘Wij willen trading democratiseren’
Géraud Missonnier studeerde financiën en strategisch management aan de Sorbonne en ging in 2009 bij Saxo Bank in Frankrijk aan de slag als salestrader. Een jaar geleden werd hem gevraagd het nieuw opgerichte Belgische filiaal van Saxo Bank te leiden.
TRENDS. Veel mensen kennen Saxo Bank als sponsor van een wielerploeg, maar welk soort bedrijf is het precies?
GERAUD MISSONNIER. “Saxo Bank is een Deense groep, die haar klanten de mogelijkheid biedt online te beleggen. Via ons platform SaxoTrader hebben de klanten snel en flexibel toegang tot een breed gamma van financiële producten en een groot aantal internationale beurzen. We zijn gespecialiseerd in de handel in valuta en deviezen (Forex) en in contracts for difference (CFD’s) op aandelen, indexen en grondstoffen. Het gaat om zeer dynamische producten met een groot hefboomeffect. Via scherpe tarieven willen we trading democratiseren en toegankelijk maken voor iedereen.”
Op welk publiek mikt u?
MISSONNIER. “Zowel institutionelen, ondernemingen als particulieren. Traders en portefeuillebeheerders gebruiken ons platform. Sommige financiële instellingen bieden het via een ‘white label‘-overeenkomst (onder hun eigen merk en huisstijl) aan hun klanten aan. De particulieren die klant van Saxo Bank België zijn, zijn vooral actieve beleggers die zelf een tradingportefeuille willen beheren. Er zijn studenten bij, maar ook gepensioneerden. Wie op korte termijn wil kopen en verkopen, moet vooral tijd hebben en beschikbaar zijn. Daarnaast zijn kennis van de financiële markten en voldoende kapitaal basisvoorwaarden. Je hebt toch minstens 10.000 euro nodig als je bepaalde posities wilt innemen. Maar voor alle duidelijkheid: er is geen minimumkapitaal vereist voor wie klant wil worden.”
Hoe complex is het voor een particulier om zelf trader te willen zijn?
MISSONNIER. “Wij besteden veel aandacht aan de vorming van onze klanten. Neofieten worden verplicht gedurende twintig dagen het platform uit te testen. Zij moeten eerst alle mechanismen beheersen alvorens ze toegang krijgen tot de markten. Ook daarna blijven wij continu instaan voor begeleiding. Een klant die ons belt, krijgt altijd een specialist aan de lijn.”
Hoeveel klanten hebt u?
MISSONNIER. “De doelstelling was eind 2012 af te klokken op 1000 klanten, en we zitten daar niet ver vandaan. Het voorbije jaar hebben we vooral gewerkt aan ons imago. Het is belangrijk dat de mensen onze specialisatie in Forex en CFD’s, en de performantie van ons platform leren kennen. CFD’s zijn nog niet zo goed bekend als trackers, sprinters of turbo’s. We steken veel energie in communicatie en informatieverstrekking. Het doel is Saxo Bank uit te bouwen tot de referentie in onlinetrading. We zijn ambitieus: tegen eind volgend jaar willen we ons klantenbestand verdubbelen tot 2000. De groei komt enerzijds door onze marketing- inspanningen, anderzijds door mond-tot-mondreclame.”
Hebt u veel Vlaamse klanten?
MISSONNIER. “Tot deze zomer telde Saxo Bank België een meerderheid van Franstalige klanten, maar dat verandert. De interesse voor de beurs is groter in Vlaanderen en beleggers zijn er ook bereid meer geld te investeren. Onze klantenaangroei situeert zich vooral in het noorden van het land. Op termijn evolueren we naar een overwicht van Vlaamse beleggers.”
H.B.
“Neofieten worden verplicht gedurende twintig dagen het platform uit te testen”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier