Geraffineerde brutaliteit
De nieuwe expo in het Gentse Designmuseum brengt hulde aan de poëtische kracht van het ambacht en de imperfectie van de technologie.
Sofie Lachaert en Luc d’Hanis, bekend onder de overkoepelende naam atelier lachaert dhanis, beleven een belangrijk moment in hun carrière. Het kunstenaarsduo uit Tielrode haalde onlangs een eenmalige Doorbraaktraject-subsidie van 77.000 euro binnen, omdat het buitenland lonkt voor hen. Na de Henry van de Velde Loopbaan Award in 2012 is dat een bekroning voor hun parcours als toegepaste kunstenaars. In mei presenteren ze nieuw werk bij de gespecialiseerde galerie Fumi in Londen. Dat is een gedroomde springplank.
Het duo is ook de cocurator van de nieuwste expo in het Gentse Designmuseum. Poème Brut is opgevat als een ode aan het vakmanschap, de onaffe perfectie van handwerk en de poëzie van brute materialen. Samen met Siegrid Demyttenaere selecteerde het duo werk van hedendaagse designers van wie het werk zich op de grens tussen gebruiksobjecten en sculpturen bevindt.
De expo toont hoe designers een nieuwe beeldtaal of een nieuw maakproces bedenken op basis van eeuwenoude ambachten. Soms ontwikkelen ze ook objecten in nieuwe lokale technieken, geïnspireerd op die uit het verleden. Dirk Vander Kooij bouwde bijvoorbeeld een machine die oude cd-doosjes transformeert tot delicate lampen van plastic, met de look van glas. Olivier Van Herpt staat bekend om zijn in 3D geprinte keramiek met artisanale kwaliteit.
De tientallen voorbeelden van zulke poëtische designobjecten staan opgesteld in een scenografie van Bram Vanderbeke, van wie de stapelbare krukjes op de expo minimalistische totempalen vormen. Het is niet de eerste opdracht als curator voor Sofie Lachaert en Luc d’Hanis. De twee werden al gevraagd door het Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam en de musea van Mons. Poème Brut is de opmaat voor meer spannende projecten.
Poème brut, tot 2 september in het Designmuseum in Gent
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier