GEPERSONALISEERD PROJECT

Econocom.

Omdat het gewrongen zat in zijn oude gebouwen, die bovendien niet meer aangepast waren aan de eisen van een groeimaatschappij, heeft de informaticadienstenleverancier Econocom besloten om nieuwe lokalen te betrekken. Het bedrijf, waarvan het personeelsbestand erg snel is opgeklommen van 150 naar 600 – waarvan de helft ongeveer bij de klanten werkzaam is – was duidelijk aan een verademing toe.

DBAssociates, dat de globale implementatietaak toegewezen kreeg, maakte in eerste instantie een momentopname van de onderneming: waar woont het personeel? Hoe liggen de relaties tussen de verschillende departementen? Vervolgens werd, in samenwerking met Econocom, een implementatieplan uitgetekend. DBAssociates zocht een terrein dat het best paste bij de resultaten van de enquête, vond een promotor, begeleidde Econocom bij de verschillende onderhandelingen en zorgde uiteindelijk voor de opvolging van de werf. Het eindresultaat was een project van 250 miljoen frank.

Het gebouw moest voldoen aan drie hoofddoelstellingen:

Communicatie vergemakkelijken

Het gebouw (3600 m²) bestaat uit twee vleugels, die verbonden worden door een centrale hal. Naast een onthaalfunctie vervult die ook de rol van verplicht doorgangspunt voor alle medewerkers. Ze bevat immers de trappen naar de verdiepingen en een tiental vergaderzaaltjes. Deze laatste kunnen met beweegbare schotten naar believen vergroot of verkleind worden en zijn uitgerust met de jongste technologische snufjes.

Elk van de vleugels vervult een specifieke rol. Links bevinden zich de algemene diensten en de marketing. Rechts hebben – gezien de nauwe betrekkingen die ze met elkaar onderhouden – de distributie, de leasing en het financieel departement een plaats gevonden. Op de benedenverdieping bevindt zich tevens de cafetaria, met als curiosum een grote rode divan die voor de nodige gezelligheid moet zorgen…

Functionaliteit en comfort

Alle kantoren zijn even groot. Bepaalde lokalen werden speciaal ingericht voor ‘rondreizenden’ (met computerplugs en zo).

Imago scheppen

“We hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om onszelf een imago aan te meten,” zegt marketingdirecteur Jean-Louis Festeraerts. “Toen we vroeger klanten uitnodigden, moesten we vergaderzalen buitenshuis huren. Tegenwoordig zijn we trots dat we ze binnen onze eigen muren kunnen onthalen.” Voor de aankleding, die werd verzorgd door Parijzenaars die eerder al aan het werk waren in het Franse filiaal, werd gekozen voor (Econocom-)blauw, doorspekt met helle kleuren. Een en ander wordt aangevuld met modern meubilair en een aantal originele kunstwerken. Het gebouw straalt een warme en dynamische sfeer uit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content