Geo Van der Wilk (42) “Een Belg koopt van een Belg”

Tot zijn dertigste was Geo Van der Wilk voorstopper in het amateurvoetbal. De indrukwekkende fysiek is gebleven. Van der Wilk leidt sinds een jaar Fujitsu Technology Solutions in de Benelux, een van die spreidstanden over de Moerdijk. Maandag en dinsdag is hij in Nederland, woensdag en donderdag in Brussel. Vrijdag houdt hij open voor de flexibiliteit.

Fujitsu Technology Solutions mengt op zich al verschillende culturen. Het is het oude Fujitsu Siemens Computers, dat teruggaat tot de fusie van Fujitsu en Siemens-Nixdorf in de jaren negentig. In 2009 kochten de Japanners Siemens uit en in 2010 fuseerde de firma met Fujitsu Services, dat in België teruggaat tot de Canadese consultant DMR en de kassasystemen van het Britse ICL. Allemaal onder één dak nu, met 800 à 850 eigen medewerkers in de Benelux – 338 in België – en zo’n 500 zelfstandige medewerkers.

“Toen ik hier begon was de fusie rond op papier. In de samensmelting van de groepen was nog niet veel gebeurd. Daar is veel van mijn tijd naar gegaan”, zegt Geo van der Wilk, die overkwam van Logica, waar hij zijn carrière in 1992 begon bij het consultancybedrijf CMG.

GEO VAN DER WILK. “De achtergronden verschillen, je moet het beste van twee werelden bij mekaar brengen. We hebben in elk geval synergie kunnen scheppen en kruisverkopen realiseren. We verkopen producten, maar ook werkplekbeheer en helpdesk. We verwachten dit jaar in België een omzetstijging met 8 tot 10 procent tot ruim 150 miljoen, half om half in producten en diensten (het boekjaar sluit eind maart, nvdr). We hebben contracten binnengehaald bij de Europese Commissie. De NAVO is een grote klant. In België zijn we sterker bij de overheid, in Nederland zijn hoofdkwartieren en de industrie belangrijker.”

Beneluxorganisaties schijnen nooit te weten wat ze willen. Nu eens Belgisch, dan weer Benelux, dan terug.

VAN DER WILK. “Een Belg koopt van een Belg, een Nederlander van een Nederlander. We kijken waar we activiteiten kunnen delen: financiën, human resources, marketing. Zakencontacten houden we heel lokaal. Het is heel belangrijk dat je klanten vindt bij wie je goed past. Ik ben een van de weinigen op Benelux-niveau. Nederland en de Belux werken vrij los van elkaar. Vanuit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk of Duitsland heb je algauw het idee dat Nederland en België op elkaar lijken. Zo’n gebied waar wat kleine lage landen bij elkaar komen. In de praktijk ligt dat heel anders. In Luxemburg halen we zo’n 10 procent van onze omzet. Zelfs dat heeft weer een andere cultuur.”

De concurrenten zijn dezelfde?

VAN DER WILK. “De Nederlandse markt is veel groter dan de Belgische. De concurrentie is er feller, de omvang van de concurrenten groter. Op productniveau staan we tegenover HP, IBM, Dell. In diensten tegenover Atos, Getronics en dergelijke. HP is een stevige concurrent, maar die heeft nog veel werk met de integratie van EDS.”

Hoe gaat het met uw Frans?

VAN DER WILK. “Schoolfrans. Heel beperkt. Engels is hier de voertaal. Ons managementteam in België is gemengd. Vlaams en Franstalig.”

Wat is uw ambitie?

VAN DER WILK. “We moeten in België naar de top vijf. Wij zijn druk aan het rekruteren. Fujitsu heeft 170.000 medewerkers – van wie 100.000 in Japan – en staat stevig in Groot-Brittannië en Duitsland (de Primergy-servers van Fujitsu worden in Duitsland ontwikkeld, nvdr). Wij gaan voor de lange termijn. Dat stuk van de Japanse cultuur vind je hier terug.”

B.L.

“We gaan voor de lange termijn. Dat stuk van de Japanse cultuur vind je hier terug”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content