GELUK IN EEN CONTAINER KANTOOR

Ad Van Poppel medewerker Trends

Happiness neemt na tien jaar een nieuwe start op een nieuwe locatie en met een verse aanpak. Het wil geen klassiek reclamebureau meer zijn, maar inzetten op verbinding.

Gerecycleerde containers

Happiness bestaat tien jaar. Al die tijd hield het reclamebureau kantoor in een villa in Ukkel aan de kant van het Terkamerenbos. Onlangs verhuisde het naar 64 containers aan het Kanaal in Vilvoorde, die in Rotterdam drie jaar als noodschool hadden dienstgedaan. “We wilden iets heel anders”, zegt oprichtster Karen Corrigan. Geert Verbeke van de Verbeke Foundation kocht de containers na de oplevering van de school. Het architectenbureau Cuypers & Q stelde Happiness voor ze om te vormen tot een nieuw kantoorgebouw.

Circulaire economie

Het nieuwe kantoor is een voorbeeld van de circulaire economie, die afval op een creatieve manier als grondstof gebruikt. Kunstenaar Jason van de Woude maakte het raam- en deurwerk in de containers met bestaande kozijnen en deuren. Gaat Happiness ook de boodschap van de circulaire economie meegeven aan klanten? “Uiteraard. Je ziet dat het ook bij hen leeft”, zegt Corrigan. Volgens haar letten bedrijven meer dan vroeger op de drie P’s – people, planet en profit – en op de noodzaak van 20-20-20. Dat is de doelstelling om 20 procent minder CO2 uit te stoten, 20 procent efficiënter in energieverbruik te zijn en 20 procent meer duurzame energie te gebruiken in vergelijking met 1990.

Nieuwe start

Happiness bestaat in zijn nieuwe vorm nog maar een jaar. Geoffrey Hantson – die tot dan creatief directeur van Duval Guillaume was – stapte begin vorig jaar samen met Kris Hoet over naar Happiness. Ze richtten met Karen Corrigan en het grote Amerikaanse reclamebedrijf FCB het nieuwe Happiness op, dat de vroegere activiteiten van Happiness in Brussel en Saigon overkoepelt en via FCB nu ook wortel kan schieten in de Verenigde Staten.

Ontwrichting

Er is veel beweging bij de communicatiebureaus, omdat de sector wordt ontwricht door nieuwe technologieën en marketingautomatisering. Volgens Hantson is Happiness geen reclamebureau meer. Reclame als monoloog via massamedia als televisie, radio en print heeft nog altijd zin, maar om een merk op te bouwen is het niet voldoende. Hantson geeft het gratis wifiproject van de Stichting Tegen Kanker als voorbeeld. Dat project bood na een registratie gratis wifi aan op het strand, maar enkel in de schaduw. “Dat is gedragsbeïnvloeding die niets met klassieke reclame te maken heeft.”

Public relations en lobbying

Om invloed te hebben op de opinie en het gedrag van mensen, moet een bureau volgens Geoffrey Hantson richting geven aan wat mensen zeggen. “De basisingrediënten zijn public relations en lobbying. Opinie en gedrag beïnvloeden is een gigantisch deel van ons werk.” Om dat te kunnen is het belangrijk te weten wat mensen vertellen op de sociale media, en daarop inspelen. Net omdat de oude, gecontroleerde reclameboodschap heeft afgedaan, noemt Hantson Happiness een verbindingskantoor in plaats van een reclamebureau. Je moet mensen laten praten en die conversaties sturen in de richting van je merk. “Mensen zijn belangrijker dan betaalde reclame.”

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content