Geld verdienen aan lege containers
Het Antwerpse Avantida hield vorig jaar meer dan 100.000 ritten met lege containers van de weg. Zijn cloudtoepassing is rijp voor andere Europese havens.
Starter Avantida sloot 2014 af met een omzet van 2,8 miljoen en een groei van 65 procent. Twaalf rederijen en 1300 transporteurs zijn er klant. Onder elkaar hergebruiken ze containers die ze anders leeg naar de haven of een depot terug moeten rijden. Dat bespaarde de transporteurs volgens Avantida zo’n 4 miljoen kilometer. De cloudtoepassing die dat ondersteunt, heet reUSe en is geen verhaal van geitenwollensokkenbreiers, maar van gemeenschappelijk zakelijk voordeel. Avantida rekent voor 2015 al op een omzet van 4,5 miljoen.
De drijvende kracht achter reUse is MSC Belgium. De rederij baat meer dan de helft van de 8,9 miljoen containers uit die vorig jaar in Antwerpen zijn behandeld. “Ik probeer al 25 jaar containers meer te laten hergebruiken, maar dit is een conservatieve industrie”, zegt Marc Beerlandt, de CEO van MSC Belgium. MSC was er in 2012 in geslaagd 250 vervoerders op zijn hergebruiksplatform te krijgen, maar zat daarmee aan een plafond. “Om zo’n systeem levensvatbaar te maken, moet je het in handen geven van een neutrale partij”, vindt Beerlandt. Daarmee kwam Avantida in beeld.
De oprichters van Avantida zijn Patrick De Deken (54), CEO Luc De Clerck (46) en COO Mark De Keyser (49), tezamen tachtig jaar ICT-ervaring. Beerlandt kende hen van bij Cegeka, toen MSC Belgium daaraan zijn informatica uitbesteedde.
Hergebruik is hip
Het succes van Avantida zit in het bedrijfsmodel. “Een container kost gemakkelijk 3000 euro per stuk, maar beweegt ruwweg amper twintig keer per jaar. Lege containers zijn voor een rederij alleen maar een kostenpost”, schetst Mark De Keyser. En ook de transporteurs rijden liever niet met lege containers rond. “Containertransport kost ongeveer 2 euro per kilometer. Als een transporteur daar 10 procent marge op heeft, dan bedragen zijn kosten 1,8 euro per kilometer. Dat geeft een idee van de besparing wanneer hij die container niet leeg moet terugrijden, maar kan hergebruiken bij een andere klant. Een volle container uit Antwerpen bij Estée Lauder in Oevel lossen om die dan even verderop bij bijvoorbeeld Nike in Laakdal weer te vullen voor een afvaart in Rotterdam, dát is interessant.”
Luc De Clerck legt uit hoe het werkt: “De transporteur vraagt hergebruik aan in het systeem. Op basis van een aantal parameters en communicatie met de rederij, krijgt hij een ja of neen. Als het ja is, betaalt hij daarvoor tussen 25 en 30 euro. De rederij zet de prijs. Wij halen dat geld van een rekening van de transporteur, die daar vooraf geld op moet storten. Op 7 euro na — onze vergoeding om de service uit te baten en te ontwikkelen — storten we dat door aan de rederij. Die heeft daarmee een nieuwe inkomstenstroom. De transporteur boekt efficiëntiewinst.”
Distributie via havennetwerk
De Keyser: “De transportsector speelt er slim op in. We zien nu dat containers op een plek worden losgekoppeld, daar aangevraagd voor hergebruik en dan door bepaalde transporteurs over korte afstanden worden verreden, zodat de wachttijden voor anderen korter worden. Ook andere types klanten vragen nu hergebruik aan, zoals forwarders (experts die transporten organiseren, nvdr).”
“Het is een win-win-winsituatie”, zegt Marc Beerlandt van MSC Belgium. “Het is de eerste keer dat ik een opbrengst haal uit activa die in handen zijn van een klant.” Volgens Luc De Clerck hadden de rederijen zo meer dan 1,2 miljoen euro extra inkomsten in 2014.
Het Antwerp Port Community System (APCS), met daarachter het Gemeentelijk Havenbedrijf en de havenbedrijvenfederatie Alfaport Antwerpen, promoot reUse. Via een outsourcingcontract met het Canadese Descartes beheert APCS het communicatieplatform waarop alle havengebonden bedrijven zijn aangesloten. Dat platform levert ook toegang tot reUse. “Wie is ingelogd, hoeft geen extra paswoord in te tikken om reUse te gebruiken”, zegt Johan Kerkhof, directeur van APCS. “Hergebruik bestond al, maar manueel en archaïsch met veel telefoontjes en facturen. reUse vereenvoudigt dat en zorgt dat het hergebruik constant stijgt.” Ook APCS krijgt een vergoeding voor elk hergebruik.
Go Global
Voor dit jaar rekent Avantida op 60 procent meer omzet. Het grootste deel van die groei moet komen uit Frankrijk en Duitsland. “We hebben twaalf van de grootste twintig rederijen wereldwijd. Die zijn vragende partij. Veel van onze gebruikers zijn internationale transportbedrijven die niet enkel Antwerpen en Rotterdam aandoen, maar ook naar Le Havre, Bremen en Hamburg rijden”, zegt Mark De Keyser, die zijn carrière in 1986 als koerier in de haven begon. De Clerck: “In elk nieuw land lanceren we met minstens vier reders tegelijk. Zij brengen hun klantenbasis mee, zo krijgen we een netwerkeffect. Hebben we daar de havenautoriteiten bij nodig? Graag. We proberen zoals in Antwerpen. Het is een enorme toegevoegde waarde. Is hun medewerking essentieel? Ik denk van niet.”
De ambities reiken verder. “Met Flanders Investment and Trade (FIT) zijn we naar Brazilië geweest. Met het Go Global-programma van iMinds zijn we in Azië gaan snuffelen. We weten ongeveer wat er nodig is om er iets te doen, maar we willen in 2015 eerst in Europa nog wat dingen bewijzen.”
Avantida wil vooral zijn pioniersvoordeel uitbuiten. “Als wij internationaal een aantal havengemeenschappen achter ons hebben, dan wordt dat een redelijk hoge toegangsdrempel voor concurrenten. Maar het omgekeerde is ook waar. Als iemand in Azië dit ook begint te doen, is het voor ons ook heel moeilijk om in Azië binnen te geraken. Maar dan staan we sterker in Europa. Dat zijn keuzes. Dat is ondernemen”, zegt De Clerck.
Nieuwe toepassingen
Met zijn ploeg van vijftien ontwikkelt hij al bijkomende toepassingen. Voor Port+ schreven ze de elektronische havenagenda. De eGate-cloudsoftware van Avantida automatiseert de informatiestroom voor geautoriseerde marktdeelnemers die containers naar erkende douane-entrepots mogen brengen. Beerlandt: “Zij kunnen de goederen zonder transitdocumenten direct op een truck of een binnenschip naar het binnenland zetten. Dat kan tot een week tijd besparen. De klant kan zijn importbelasting uitstellen. Normaal werkt dat met software waarvoor elke gebruiker én de douane een licentie moeten betalen. Bij Avantida betaal je volgens gebruik, zonder licentiekosten.” Een andere cloudapplicatie, eCoreor, genereert just-in-timepincodes voor het afhalen van containers aan de terminals.
“Voor 2015 liggen de kaarten goed, maar we moeten ze wel goed spelen”, besluit De Clerck. “Als we de grootste dertig rederijen van de wereld in onze portefeuille hebben, hebben we onze klantenbasis grotendeels afgedekt. Met vijftig tot zeventig mensen — ontwikkelaars, verkoop en support — kunnen we een heel stuk van de wereld bestrijken.” Na de zomer beslist Avantida of het ook buiten Europa gaat werken.
BRUNO LEIJNSE, FOTOGRAFIE KRIS VAN EXEL
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier