‘Geld is niet mijn drijfveer’
Glenn Roggeman gelooft al jaren in de combinatie van ecologie en economie. AED group, het bedrijf van de eigenzinnige selfmade man, groeide uit tot een referentie in de evenementensector. Maar toen hij in 2013 de Alfacam-studio’s kocht, begreep zelfs zijn eigen raad van bestuur niet waar hij naartoe wilde.
Op het nieuwe parkeerterrein van AED Studios – zo heten de voormalige Alfacam-studio’s in Lint tegenwoordig – staan een straaljager en twee authentieke zoeklichten uit de Tweede Wereldoorlog. Wie hier in de toekomst langs de voordeur binnenkomt voor de opname van een tv-programma, moet meteen voelen dat ze het in Lint nog altijd groots zien.
Maar er is wel iets veranderd. Rendabel is het complex zeker niet elke maand, maar het gaat naar verluidt de goede richting uit. De energiekosten gingen aanzienlijk naar beneden en tegelijk kwamen er recurrente inkomsten bij. Zo is al 90 procent van het bedrijvencentrum op het terrein verhuurd. De nieuwste naam op dat lijstje is Lecter Media, het nieuwe productiehuis van de tv-coryfeeën Guy Goedgezelschap en Jan Segers. Vooral bedrijven in de audiovisuele sector vonden er een stek. Die vastgoedactiviteit levert 20 procent van de inkomsten van AED Studios op. De rest komt van filmopnames (30%), tv-shows (20%), bedrijfsfeesten (10%) en rehearsals (10%).
Toen Alfacam in 2013 over de kop ging, kocht ondernemer Glenn Roggeman van AED group de studio’s in Lint uit het faillissement. “Ik vond dat onze entertainmentindustrie niet verder mocht verarmen”, zegt hij. “Dit gebouwencomplex is het grootste studiocomplex van de Benelux, en intussen ook het modernste van heel Europa. Dat zou vermoedelijk plaats hebben moeten maken voor het zoveelste bouwproject met serviceflats. We moeten ons afvragen wat we willen achterlaten voor onze kinderen. Enkel serviceflats, te kleine riolen en een onbetaalbare overheidsschuld?”
Is idealisme uw drijfveer?
GLENN ROGGEMAN.“Ik ben geen type met geitenwollen sokken, maar ik geloof dat je in balans door het leven moet gaan, ook als bedrijfsleider. Geld is de olie van onze economie. Maar het is nutteloos veel geld te verdienen door de natuur om zeep te helpen of mensen te bedotten. Dat is niet mijn ding. Alles is even belangrijk. Geld is niet belangrijker dan werknemers, maar ook ecologie weegt niet zwaarder. Ik vind het dan ook fout dat vakbonden de mensen op de eerste plaats zetten en bijvoorbeeld de natuur over het hoofd zien. Zoiets blijft niet duren.”
U bent wel actief in de entertainmentindustrie. Niet bepaald de duurzaamste tak van de economie.
ROGGEMAN. “In het leven kom je jezelf tegen. Als je twintig bent, kun je met je lichaam dingen die later niet meer mogelijk zijn. Na je veertigste kun je nog wel hard werken, maar op een bepaald ogenblik moet je in balans komen. Doe je dat niet, dan rijd je jezelf in de vernieling. Ook de entertainmentsector begint zijn balans te vinden. Het is nog niet helemaal duidelijk wat de toekomst voor de televisie brengt, maar we zitten aan het einde van een levenscyclus. Er zijn nog altijd veel kijkers, maar terwijl die vroeger allemaal naar het nieuws van zeven uur en naar Wittekerke keken, is lineaire televisie helemaal voorbijgestreefd. De nieuwe gebruikers kijken op meerdere platforms. Succesvolle programma’s zijn op dit moment programma’s met publiek. (Glimlacht) En daarvoor is AED Studios nu net een interessante uitvalsbasis.
“Aan de ene kant heb je mensen die concepten als Big Brother of The Voice bedenken. Die creatievelingen hebben mensen nodig voor het beheer van materiaal zoals camera’s, microfoons en lampen. Dat zijn twee gescheiden werelden. De andere tak van AED group is precies actief in dat assetbeheer. Wij ondersteunen en we zijn specialisten in het kopen, verkopen en verhuren van materialen. Aan onze kant zijn de winsten misschien kleiner, maar dat zijn de risico’s zeker ook.
“Ik zie AED group als een bankier. Een bankier kan leven met 2 procent winst op zijn investeringen. Wij kunnen ook tegen die kleine marges werken, omdat ons bedrijfsproces heel erg efficiënt is. Dat geldt zowel voor de inkoop, het onderhoud als het stockbeheer.”
Schaalgrootte is belangrijk, maar letten op de kleintjes is de sleutel?
ROGGEMAN. “We zijn bijna CO2-neutraal. Ik ben dan misschien geen geitenwollensokkenman, maar ik rijd wel met een Tesla en heb 15.000 led-lampen in mijn bedrijven hangen. Ik gebruik warmtewisselaars, en we zijn zo goed als onafhankelijk van fossiele brandstoffen. Een decennium geleden besefte ik dat ecologie hand in hand gaat met economie. Sinds 2005 ben ik een tienjarenplan aan het uitrollen om economische voordelen te halen uit de vergroening van mijn bedrijf.
“Gas en elektriciteit kosten geld. Als je ze niet hoeft aan te kopen, omdat je ze niet gebruikt, bespaar je geld. Die besparing is immens. Ik weet bijvoorbeeld dat een klassieke tl-lamp die twaalf uur per dag brandt, 23 euro meer kost aan verbruikte stroom dan een tl-ledlamp. Dat lijkt misschien niet veel als je naar één lamp kijkt, maar er hangen hier wel 3000 leds. Dat is dus een besparing van bijna 70.000 euro per jaar. Dat is niet niks.”
Vroeger deed u ook zelf events. Waarom bent u daarmee gestopt?
ROGGEMAN. “Tot 2003 deed AED inderdaad ook zelf de audiovisuele productie van evenementen. We verhuurden en verkochten bovendien audiovisueel materiaal aan andere professionele gebruikers. Er waren 7900 verhuurbedrijven van geluid, licht en video in Europa. Die kochten allemaal hun eigen materiaal, luidsprekers en lampen. Ik besefte in 2003 dat dit ecologisch en financieel onhoudbaar was. Dus heb ik een businessmodel van centralisatie en sharing uitgedacht. Nu zou je dat bestempelen als een onderdeel van de deeleconomie, maar in het begin verklaarde iedereen mij gek. Want om mijn klanten geen concurrentie aan te doen, besliste ik zelf geen producties meer te doen en AED nog enkel te profileren als supplier.
“Het eerste jaar gooide ik op die manier de helft van mijn omzet buiten, terwijl we toch ook moesten blijven investeren, bijvoorbeeld in gebouwen. Om al dat materiaal goed te kunnen stockeren en beheren – zeg maar de totalcost of ownership te verlagen – had ik nieuwe panden nodig. Daar is mijn bouwwoede gestart. Reculer pour mieux sauter, zeggen de Fransen. Dat is gelukt (glimlacht). Maar toen ik in 2003 mijn plannen uitlegde, klonk dat voor velen wel als heiligschennis.”
En wanneer zag u dat het ook zou lukken?
ROGGEMAN. “Binnen de drie jaar. Is dat snel? Als ondernemer en bedrijfsleider neem je meer risico’s dan een bankier. Uiteraard was het een berekend risico. En als het slecht ging, konden we nog altijd de assets waarin we investeerden verkopen. We hadden bovendien een reserve opgebouwd waardoor we de sprong konden wagen.
“AED heeft vervolgens allerlei formules ontwikkeld naast de verhuur. Vroeger moest je kiezen: huren of kopen. Nu zijn er verschillende vormen van bezit. We doen bijvoorbeeld zowel tweedehandsverkoop als leasing. Je kunt dat een beetje vergelijken met wagens: we verhuren en verkopen ons materiaal niet alleen, we bieden het ook tweedehands aan en in financiering. We hebben zelfs een formule in pay per use. Dat is onze flex-leaseformule.”
Met de optimalisatie van die businessprocessen groeide AED tot een groep van 65 miljoen euro omzet. De overname van Alfacam was de start van een compleet andere activiteit. Dreigde u eigenlijk een belangrijke klant te verliezen?
ROGGEMAN. “Alfacam was geen klant van ons. Trouwens, AED Studios is nog altijd geen klant van AED Rent. Maar natuurlijk waren er wel klanten van AED die leverden aan Alfacam. Er zijn hier in Lint zestien studio’s, wij verhuren ook nu geen materiaal aan onze eigen studio’s, maar wel aan de leveranciers die hier bijvoorbeeld in opdracht van de Mia Awards of voor de Sportman van het Jaar de audiovisuele kant van een productie verzorgen. In sommige gevallen huren die in Willebroek. Eigenlijk zijn we met AED Rent een assetbankier, terwijl AED Studios een vastgoedverhuurder is.”
AED Group legde 11 miljoen euro op tafel voor de aankoop van de terreinen van Alfacam. Dat is een substantieel bedrag. Idealisme was toch niet uw enige drijfveer?
ROGGEMAN. “Het is daar niet bij gebleven. We hebben daar nog eens 10 miljoen investeringen naast moeten leggen. Dat was het dubbele van wat ik had voorzien. Maar zo gaat dat als je begint te verbouwen. Onze raad van bestuur wilde aanvankelijk niet dat we het zouden doen. Dus heb ik de investering eerst privé gedaan. Uiteraard hebben de aandeelhouders van AED group zich binnen het jaar bedacht en besloten ze dat het wel een interessant project is voor de Belgische filmindustrie en als marketinginstrument voor de AED group. Het maakt dat ik vandaag 60 procent van de aandelen van AED Studios in handen heb, terwijl de AED group de overige 40 procent heeft. In AED group bezit ik nog 20 procent.
“We mikken hier niet enkel op tv-producties. Vooral de filmindustrie heeft groeipotentieel. De Belgische filmindustrie is een mooie sector, maar ze is nog relatief klein. Laten we de Belgische filmsector op 80 miljoen euro per jaar schatten, terwijl een Star Wars-film een budget van 800 miljoen dollar heeft. Wereldwijd is de filmindustrie goed voor meer dan 40 miljard. Als we 2 of 3 procent daarvan naar België kunnen halen, praten we over 1 miljard euro die aan onze economie wordt toegevoegd. Elk restaurant, elke limoverhuurder zal daar wel bij varen.
“Daarom zijn we ook blij dat Iron Sky, de grootste filmproductie die in België is opgenomen, hier in de AED Studios is gedraaid. We hebben toen in Antwerpen 4000 hotelkamers geboekt voor die productie. Bart De Wever hoeft mij niet meteen een bedankbriefje te sturen, maar onze impact op de economie in Antwerpen mag worden gezien.”
Ambieert u nog geografische expansie ?
ROGGEMAN. “Niet echt. Wat verder ligt dan één dag rijden, steken we in een franchisingmodel. Ik ben niet graag de baas. Een Joodse kennis heeft ooit eens tegen me gezegd: ‘Als ik u niet graag heb, wens ik u veel personeel toe.’ De baas ben je vooral als het verkeerd gaat, anders heb je collega’s. Hier werken nu 300 mensen, elk weekend stijgt dat tot 1000 mensen. Ik vind: er zijn geen slechte werknemers. Je moet enkel iedereen op de juiste plek zien te krijgen. Iemand die gelukkig is met zijn baan, die werkt met plezier en zal zijn werk goed doen.”
En in de weekends bent u vrij?
ROGGEMAN. “Ik heb nog altijd weekends. Laat ons zeggen dat ik per week 50 uur werk. Daarvan ben ik 10 uur actief bezig met AED Studios en 25 met AED group. Daarbuiten ben ik nog 15 uur bezig met activiteiten zoals gaan speechen, wat vastgoedbeheer en mijn helikopterbedrijf.
“Geld is niet mijn drijfveer. Wie geld als drijfveer kiest, loopt heel zijn leven achter centen aan. Mijn drijfveer is dingen te verbeteren. Dat is veel belangrijker dan 10.000 euro achter te laten. Maar aan de andere kant besef ik dat de dag dat ik stop met werken de dag zal zijn dat ik zal vastroesten, terwijl mijn doodskist wordt klaargezet.”
Roeland Byl, fotografie Debby Termonia
“Ik ben niet graag de baas. De baas ben je vooral als het verkeerd gaat, anders heb je collega’s”
“We moeten ons afvragen wat we willen achterlaten voor onze kinderen. Enkel serviceflats, te kleine riolen en een onbetaalbare overheidsschuld?”
“Ik zie AED group als een bankier. Een bankier kan leven met 2 procent winst op zijn investeringen”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier