Geknipt voor pc
Digitale camcorders kloppen klassieke S-VHS- machines niet op kwaliteit, maar wel in montagemogelijkheden. Hun succes lijkt dat van de digitale fotocamera’s te gaan evenaren.
De bruingoedsector heeft gedurende ruim vijf jaar rake klappen moeten incasseren, waarbij voor bepaalde productsegmenten omzetdalingen tot 20 % genoteerd werden. Eind vorig jaar bleek de baisse in de audio- en videosector zich te stabiliseren en sinds enkele maanden zit de verkoop weer in de lift.
Waar de markt van de camcorders in de voorbije jaren precies de zwaarste klappen kreeg, blijkt dit segment nu de motor van de revival te worden. Dat heeft alles te maken met de invoering van de digitale camcorders die, zo wordt verwacht, voor de (consumenten)markt van de beeldregistratie en -weergave wel eens hetzelfde effect zou kunnen hebben als de introductie van de compact disc op de audiomarkt in het begin van de jaren tachtig.
Volgens cijfers van Grundig vertegenwoordigde de digitale camcorder in Duitsland in 1996 reeds 3,3 % van de verkoop van alle camcorders, met een waarde van 10,2 %. Voor 1997 zou dat zelfs oplopen tot 7 % (hoeveelheid) en 20 % (waarde). Bij JVC België maakten digitale videocamera’s in het eerste semester van 1997 reeds 8 % uit van alle verkochte camcorders (waarde : 18 %). JVC was met 19 % marktaandeel de Belgische nummer 2, na Sony dat in dezelfde periode 48 % voor zijn rekening nam. In Japan, waar de DV-camcorders een half jaar eerder werden geïntroduceerd, evolueerde het aandeel van de digitale camera’s van 30 % in juni 1996 tot 68 % in juni van dit jaar. De markt van de digitale camera’s-recorders groeit dus explosief, net zoals eerder het geval was met de digitale fotocamera’s.
Een en ander betekent niet dat VHS-, VHS-C-, 8mm- of Hi8-camcorder op korte termijn afgevoerd zullen worden. Digitale videocamera’s kosten nog altijd minimum 70.000 frank ondanks de prijsdalingen sinds hun allereerste verschijning op de markt goed een jaar geleden en zijn dus niet voor iedereen weggelegd. De kwaliteit van de recentsteS-VHS- en de Hi8-camera’s is intussen ook van die aard dat je op een gemiddeld tv-scherm niet veel verschil zal merken tussen een digitaal en een analoog opgenomen beeld. De digitale techniek biedt echter veel meer mogelijkheden voor montage en verwerking, vooral in combinatie met een pc en de nodige software. De digitale camcorder kan daarbij in de regel net zo goed als fotocamera dienen en zijn digitale beelden kunnen onbeperkt en zonder kwaliteitsverlies gekopieerd worden.
JVC en Sony eerst
De digitale camera op zichzelf is niet nieuw. Bij de traditionele analoge camcorders wordt het signaal dat van de CCD (de beeldchip) afkomstig is, in de klassieke vorm van een elektrische stroom op de tape opgeslagen. Bij een digitale camera echter wordt dit signaal eerst omgezet in binaire informatie, die op haar beurt in een stroom van bits op het bandje terechtkomt. In de wereld van de professionele beeldregistratie zijn digitale camera’s al lang ingeburgerd, maar omwille van afmetingen en prijs waren digitale videocamera’s tot dusver niet haalbaar voor consumentengebruik. Daar kwam vorig jaar (in België) een eind aan toen JVC (met de DV1) en Sony (met de PC7) vrijwel gelijktijdig een digitale camcorder ter grootte van een sigarettendoosje op de markt brachten.
Eerder al had Sony ook nog enkele semi-professionele digitale camera’s (zoals de DCR-VX1000-schoudercamera en de DCR-VX700) uitgebracht. Sindsdien brachten zowel Sony als JVC toestellen van de tweede generatie uit. Een voorbeeld is de Sony DCR-TRV7 met zijn resolutie van 810.000 beeldpunten. Hij kadert in het Sony’s “Stamina”-concept, dat componenten met een extreem laag energieverbruik gebruikt om de batterij minder te belasten en de levensduur te verlengen. Net zoals bij de 500 grams-PC7 is er een LCD-scherm (10 cm diagonaal) en een klassieke kleurenzoeker, die vooral interessant is voor zonnige stranden, skipistes en dergelijke meer. In die omstandigheden zie je gewoon niets meer op de meeste LCD-schermpjes.
Op en rond de Berlijnse audio- en videobeurs IFA eind augustus presenteerden nog een hele tros andere constructeurs, zoals Panasonic, Sharp, Canon en Grundig, digitale minicamcorders volgens het nieuwe DV-formaat ( Digital Video).
DV : nieuwe standaard
Het DV-formaat werd door een reeks constructeurs ontwikkeld en wordt bij de camcorders onder meer gekenmerkt door de aanwezigheid van een IEEE 1394 “FireWire”-digitale uitgang en door een beeldresolutie van 500 lijnen. Deze resolutie is het dubbele van de 250 lijnen-resolutie van de klassieke VHS en gewone 8mm-video en nog altijd een stuk hoger dan die van S-VHS (405 lijnen) en Hi8 (420 lijnen). In de digitale camcorders voor consumentengebruik steekt een mini-DV-cassette met de afmetingen van een lucifersdoosje, die een standaard opslagcapaciteit van 30 minuten heeft. In de semi-professionele toestellen zoals de Sony DCR-VX1000 en DCR-VX700 steekt een full size DV-cassette die goed is voor maximaal 4 uur opname.
Deze semi-professionele DV-apparaten hebben ook drie beeldchips die voor een opnameresolutie van 1.320.000 pixels (3 x 470.000) zorgen, wat resulteert in een beeldkwaliteit die vergelijkbaar is met die van een professionele videocamera.
Dat betekent dat hoge kwaliteitsvideo bijvoorbeeld voor het maken van bedrijfspresentaties alvast wat de hardware betreft tegen een beduidend lager budget beschikbaar wordt. De puur op de consument gerichte handcamera’s zijn uiteraard een stuk lager geprijsd, maar hebben slechts één beeldchip ingebouwd en een overeenkomstig lagere beeldresolutie. Toch kunnen ze naast hun klassieke rol in de vrijetijdsbesteding een functie hebben in een bedrijfscontext : expertise-, schatting- en rapportagehulpmiddel zijn slechts enkele voorbeelden daarvan.
Veel meer dan
in de hogere beeldkwaliteit ligt het grootste voordeel van de digitale tegenover de analoge camcorder in de postproductiemogelijkheden ervan. Het digitale beeld kan veel accurater en uitgebreider bewerkt worden dan het analoge. Dat kan op de camcorder zelf al dan niet voorzien van een docking station of via de pc en de aangepaste montagesoftware die met de duurdere modellen meegeleverd wordt. Daarmee kan de camera via de pc worden bestuurd (het beeld verschijnt dan op het LCD-scherm en op de TV) en kunnen begin- en eindpunten van de te monteren fragmenten als lijst (met naam van het filmfragment) worden opgeslagen. Hierna kan een automatische montage worden uitgevoerd, waarbij de videorecorder waarop de montage geschreven wordt een door de computer gestuurd opname- of pauzecommando ontvangt.
Bij sommige camera’s zoals de apparaten van de GR-DVX-reeks van JVC maakt de meegeleverde software het ook mogelijk om stilstaande beelden in een digitaal pc-(foto)album op te slaan in bitmap of jpeg-formaat. Bij sommige modellen kan via een capture-ingang daarenboven het beeld van een willekeurige videobron, zoals een tweede camera, VCR of tv binnengehaald worden. Sony levert dan weer met de DHR-1000 een apart digitaal montagedeck met uitgebreide mogelijkheden voor beeld- en geluidsmontage. Het resultaat is in elk geval dat het monteren en bewerken van videofragmenten niet alleen tot op het afzonderlijke beeld precies kan gebeuren, maar daarenboven ook veel gebruiksvriendelijker wordt. Na een minimale briefing kan een in de montagetechniek totaal onervaren persoon snel een meer dan behoorlijk resultaat afleveren.
GUIDO MEULEMAN
EEN DUO VAN PANASONICDe NV-DX100E levert met zijn drie 1/4 inch-beeldchips van 320.000 pixels een quasi-professionele kwaliteit. Het LCD-scherm op de NV-DS5E oogt indrukwekkend, maar let op uw batterij : LCD-schermen zijn notoire stroomvreters. Richtprijzen 110.000 en 90.000 frank.
NIEUWKOMERS Grundig en Canon hebben tot dusver een enkel DV-toestel uit, resp. de DLC-1 en de DM-MV1.
SONY DHR-1000 Apart digitaal montagedeck.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier