Geitenwollensokkenvoeding

Biologische voeding is niet langer alternatief. Sinds de dioxinecrisis vinden bio-producten nu ook hun weg naar de supermarkten. Maar Bio Service uit Maldegem vaart ook wel bij de toenemende belangstelling.

B io Service is het bedrijf dat ontstond toen in 1992 Reformwaren, een distributeur van biologische voedingswaren en dieetproducten, sectorgenoot Nonkels overnam. Sinds 1996 is Bio Service de nieuwe naam van Reformwaren. De onderneming is een Vlaams familiebedrijf.

De dioxinecrisis heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. De verkoop van vers (melk, eieren, kaas en groenten) steeg met 20%, van droog (granen, rijstwafels, muesli, koekjes) met 8% en van brood met 15%. “De extra belangstelling kwam niet alleen van onze verkooppunten, de natuurwinkels,” vertelt Philippe Woitrin, gedelegeerd bestuurder van Bio Service. “Zelfs de supermarkten waaien met de wind mee. Een jaar geleden kwam er nog geen concurrentie uit die hoek. Maar nu biologische en dieetvoedingsproducten de kaap van 1% marktaandeel hebben overschreden, zijn ze plots minder alternatief.”

Toch stemt de toegenomen interesse van de ‘traditionele’ sector Philippe Woitrin niet ongerust. “België telt 600 natuurwinkels en wij leveren aan elk van hen. De toegevoegde waarde voor de consument ligt niet alleen in de gezonde voeding. Je krijgt bijvoorbeeld eerlijk en onderbouwd advies over de voedingswaren. De winkeluitbaters zijn goed op de hoogte van hun producten, bijvoorbeeld via het volgen van cursussen. Bio Service liet het cursusmateriaal vertalen van de Duitse Neuformakademie in Frankfurt.”

Bio Service voorziet voor 2000 een geconsolideerde omzet van 850 miljoen frank. Er werken 45 mensen. De distributeur investeerde in 1999 in een nieuwe opslagruimte van 2000 vierkante meter in Maldegem. Daar worden 5500 droge voedingsartikelen gestockeerd en in Tienen staat een kleiner magazijn voor verse en diepvriesproducten. Woitrin liet datzelfde jaar een nieuwe, op maat gesneden computerconfiguratie installeren. Nu kunnen de klanten de hele dag hun bestellingen elektronisch doorgeven en ‘s nachts wordt alles geleverd. De investeringen bedroegen samen 45 miljoen frank. “Nu is het even welletjes,” vindt Philippe Woitrin. “Dit jaar gaan we ons op de service concentreren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content