Geen spoor van graffiti
WVT Industries uit Aartselaar verwijdert alle graffiti langs de Belgische spoorwegen.
“In België is de NMBS het grootste slachtoffer van graffiti,” zegt Ward Van Thielen, managing director van WVT Industries. Sinds eind vorig jaar verwijdert deze producent van milieuvriendelijke reinigingsmiddelen alle ongewenste schilder- en spuitbuswerken op de gebouwen van de Belgische Spoorwegen.
Van Thielen: “Vroeger loste de NMBS deze problemen zelf op. Maar het overheidsbedrijf beschikte niet over de nodige middelen. Op hun vraag hebben wij een milieuvriendelijk antigraffitimiddel ontwikkeld.”
WVT Industries – opgericht in april 1997 – fabriceert 350 verschillende reinigingsproducten. Behalve graffitiverwijderaars bestaat het gamma uit biologisch afbreekbare oliereinigers, groene alternatieven voor white spirit en industriële geurvernietigers. De firma richt zich vooral op industriële bedrijven uit de chemie, de petrochemie en de voedingsmiddelenindustrie.
Van Thielen ziet de milieuwetgeving veeleer als een opportuniteit dan als een belemmering: “Veel bedrijven moeten saneren om nog te kunnen voldoen aan de strenge exploitatienormen. Om grote investeringen of zelfs een verhuis van activiteiten te vermijden, bieden wij ze biologisch afbreekbare reinigingsproducten aan, zodat ze zich kunnen aanpassen aan de milieureglementering.” Een gat in de markt, want de omzet steeg in drie jaar tijd van 29 miljoen frank naar iets meer dan 100 miljoen.
Ook binnen de muren van het gloednieuwe complex voert Van Thielen de milieuvriendelijkheid hoog in het vaandel. “Als fabrikant van milieuvriendelijke detergenten kan ik het me moeilijk veroorloven zelf met toxische producten te experimenteren. Elke liter grondstof die de productiehal binnenkomt, gaat ook weer buiten. Op geen enkele manier is de productievloer verbonden met de riolering. Een ondergrondse opvangtank met een capaciteit van 20.000 liter verzamelt de afval, die later wordt hergebruikt bij de aanmaak van een nieuw product.”
Vandaag staan acht personeelsleden in voor een maandproductie van 200.000 liter. De volledig geautomatiseerde productiehal laat echter het tienvoudige toe. “De 350 ontwikkelde producten zijn zeker geen eindpunt,” zegt Van Thielen. “Het geheim van ons succes ligt in de creativiteit. We blijven roeren en mengen tot we het geschikte product kunnen aanbieden. Vanaf dit jaar zetten we ook onze eerste stappen op de exportmarkt.” Met succes, zo blijkt, want de eerste contracten op de Nederlandse, Franse en Tsjechische markt zijn intussen realiteit.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier