Geen foute prijzen meer
Een Mechelse vestiging van de winkelketen Spar test een nieuwe generatie van elektronische schapetiketten. De informatie op de Dotmatrix-labels kan volledig vanop afstand worden aangepast. Dat bespaart tijd en sluit fouten uit, maar betekent wel een forse investering voor de franchisenemer.
Uit een recent verslag van de economische inspectie blijkt dat in supermarkten voor een op de twintig producten een andere prijs aan de kassa wordt gescand dan de prijs die op de rekken staat. Dagelijks moeten supermarkten de prijzen van honderden producten aanpassen in hun kassa’s en winkelrekken. Om fouten en tijdverlies te vermijden, zijn sommige uitbaters van supermarkten al enkele jaren geleden begonnen met elektronische schapetiketten.
“We hebben een team van prijsopnemers en een platform waarmee we onze positie in het oog houden”, zegt Jean-François Stevens van Spar Retail, onderdeel van de Colruyt-groep. “Spar is geen prijszetter, maar een prijsvolger. Er zijn prijzen die we wekelijks opnemen, om de twee weken, maandelijks,… Die prijzen worden centraal ingegeven en doorgestuurd naar de winkelpunten. Vroeger gebeurde dat wekelijks, maar nu zitten we op een dagritme. Dat betekent meer dan 200 wijzigingen per dag. Idealiter voert het personeel die ‘s morgen door. Dat is manueel werk. Er is altijd een risico op fouten. Sommige ondernemers kiezen daarom voor elektronische schapetiketten, zodat de prijs overal tegelijk in de winkel wordt aangepast.”
Oudere generaties van de schermpjes waren niet zo flexibel. Enkel de prijs en andere voorgedefinieerde zaken worden elektronisch afgebeeld, waardoor toch nog papieren etiketten nodig zijn voor de productbeschrijving. Bij Spar is een vijftigtal winkels met die technologie uitgerust. De nieuwe generatie heeft meer mogelijkheden. Daarmee kan het hele scherm worden aangepast en alle informatie elektronisch worden weergegeven. De labels ontvangen de wijzigingen draadloos bij het invoeren van de nieuwe prijzen in de kassa’s. In de Mechelse vestiging gebeurt dat via infraroodzenders.
Hoge kosten
Met de elektronische etiketten spaart de winkel tijd uit, maar de opstartkosten zijn niet min en die draagt de franchisenemer Jan Merckx zelf. “In onze winkel staan ongeveer 8000 producten. Aan de prijswijzigingen waren we wekelijks tien uur kwijt”, zegt de zaakvoerder van de winkel, die in 2013 een eeuw zal bestaan en al door de vierde generatie wordt uitgebaat. “Het is een heel forse investering geweest. We geloven erin en het past in een vernieuwing van de winkel waarbij we ook andere investeringen hebben gedaan zoals zonnepanelen en ledverlichting.”
Spar Retail, vorig jaar een omzet van 540 miljoen euro volgens zijn jaarrekening, plant ook een test met een van de eigen filialen. Maar of ook andere winkels zullen volgen, hangt af van de franchisenemers. Zij baten het gros van de winkels uit. “We komen uit een moeilijke periode. Sinds de overname in 2003 door Colruyt hebben we een nieuwe assortimentstructuur en identiteit opgebouwd”, zegt Stevens. “Van de 360 winkels schieten er nog een 240 over. We zijn er sterker uitgekomen en de rendabiliteit van Spar Retail, maar ook van de zelfstandige ondernemer, is er zeker op vooruitgegaan. Het fundament ligt er en nu kunnen we weer uitbreiden. De doelstelling is naar 280 winkels te groeien.”
STIJN FOCKEDEY
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier