Game, set, Sanex
Wie het woord ‘damestennis’ uitspreekt, zegt tegelijk ‘Sanex’.
Er zal voortaan een fris geurtje hangen rond de WTA-tenniscourts. Het douche- en badproductenmerk Sanex sponsort de komende vijf jaar immers het WTA-tennis voor vrouwen. Het toernooi krijgt meteen de naam Sanex WTA Tour mee.
Sanex-producent Sara Lee Household and Body Care sponsort eigenlijk al een tijd het vrouwentennis. Sinds 1997 bijvoorbeeld speelt het Belgische tennistalent Justine Henin met de merknaam Sanex op haar tenniskleding. Er bestaat ook een heus internationaal Sanex Team, met naast Justine Henin beloften als Hannah Collin (UK), Marta Marrero (Spanje), Werner Scarlett (Duitsland), Emanuelle Edon (Frankrijk), Michelle Gerards (Nederland) en Francesca Savanelli (Italië). En vorig jaar ten slotte verbond Sanex in ons land zijn naam al aan het WTA-treffen in Knokke-Heist.
Waarom damestennis? De sport is jong, dynamisch, er zijn steeds veel kanshebbers op de eindoverwinning. “Tennis groeit wat populariteit betreft. Bovendien is damestennis niet agressief. Het is een familiesport die zowel mannen als vrouwen aanspreekt,” zegt Claire Basterfield, internationaal coördinator bij Sanex. “WTA is internationaal en is wereldwijd bekend. Er zijn 68 toernooien in 28 landen.” In twintig van die landen is Sanex al op de markt. De overige acht zijn interessant voor de verdere internationale ontwikkeling van het – van origine Spaanse – merk.
Verzorging.
Sanex is, net zoals zijn concurrenten Nivea en Dove, actief in het caring-marktsegment. De producten uit dat verzorgingssegment zijn vooral geliefd bij consumenten die begaan zijn met de conditie van hun huid. Aan de andere kant van de bad- en douchemarkt vindt men de fun-producten, zoals Fa Body Splash en Tahiti.
Jan Van Lindt, commercieel directeur bij Sara Lee Household and Body Care, zegt dat de markt van de verzorgingsproducten groeit. “Bad- en doucheproducten genereren ongeveer 2 miljard frank op consumentenniveau, en daarvan is 60% fun. Dat is een jong en zappend publiek: vandaag Body Splash, morgen Tahiti. In het verzorgende segment daarentegen willen de mensen de zekerheid dat het product goed is voor hun huid. Het is een rationele keuze en als die eenmaal gemaakt is, blijven ze erbij,” aldus Van Lindt.
Binnen het verzorgingssegment bekleedt Sanex de derde plaats. Griet Moriaux, senior product manager Body Care bij Sara Lee Household and Body Care, wijst erop dat Sanex een relatief beperkt productgamma heeft. Nivea is marktleider, maar dat merk heeft veel varianten. Per product zou Sanex zelfs groter zijn dan de marktleider. De bedoeling is wel dat het gamma verder wordt uitgebreid.
Sanex heeft een straight-forwardpositie. Griet Moriaux: “Het product zegt wat het is, er zit geen opgeklopte sfeer rond.” In advertenties is de boodschap uiterst simpel: Sanex houdt de huid gezond. Claire Basterfield wijst ook op het speciale Sanex-gezicht dat in reclameboodschappen wordt gebruikt: “Een gezond, stralend gezicht. Geen topmodel, want Sanex moet een merk voor iedereen zijn.”
Jongerenstage.
Het damestennis heeft net die elementen die bij de positionering van Sanex passen: jong, dynamisch, fris en gezond. België is wat tennis betreft wel een voorloper geweest. Maar het is volgens de Sara Lee-marketeers nog te vroeg om ervan uit te gaan dat het grote publiek na drie jaar sponsoring van Henin en één Sanex-toernooi al de link tussen Sanex en tennis legt.
Tijdens het toernooi in Knokke-Heist was Sanex actief met buitenreclame aan de kust. Tijdens het evenement organiseerde het merk ook een dag voor spelers van acht tot twaalf jaar. De jongeren konden een stage volgen met enkele bekende Belgische tennisspeelsters. Op de verkooppunten legde het merk tijdens het toernooi ook de band met tennis. Griet Moriaux: “In displays zaten sponzen in de vorm van een tennisbal met daarop het logo van Sanex. Zo maakten we de link naar onze bad- en doucheproducten.”
avp
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier