Game changer
Het gaat goed met Lexus. Ja, er was een dip in 2008 en ook 2011 was moeilijk. Maar alle andere jaren sinds de geboorte van het merk in 1989 leverden groei op. In de periode van januari tot augustus van dit jaar tekende Lexus wereldwijd een klim in de verkoop op van 13 procent, op de Europese markt zelfs 19 procent, in vergelijking met vorig jaar. Dat is met voorsprong de beste score van alle premiummerken. In België loopt het zelfs nog vlotter: in augustus groeide de verkoop met 35 procent, in vergelijking met vorig jaar.
En het wordt nog beter, vertelden de Japanners ons bij de voorstelling van deze NX 330 h. Met dit model stapt Lexus in een segment dat nieuw is voor het merk: dat van de populaire mid-size SUV. Een concurrent voor de Audi Q5, Mercedes GLK of BMW 3. Lexus gooit de vislijn dus uit in andermans vijvertjes, want het verwacht een conquest rate van 80 procent: acht op de tien kopers zullen van een ander merk komen. De eerste aanzet is gegeven in de voorverkoop, die heel vlotjes loopt: van de 130 al bestelde exemplaren is 69 procent voor bestuurders die het nu nog met een ander merk doen.
Maar Lexus, dat zijn auto’s hier vooral slijt aan zelfstandigen en eigenaars van kmo’s, hoopt met de NX 300 h vooral op een doorbraak in bedrijfswagenparken. Het segment van de mid-size SUV is in België goed voor 10.950 auto’s of 5,6 procent van de markt. De NX 300 h is perfect alaam om Lexus eindelijk eens stevig in de fleet te parkeren, hoopt de Belgische importeur. Hoewel de fleetmarkt vooral wordt ingenomen door diesel, kan de hybride aandrijving van de NX 300 h met een zeer scherpe uitstoot van maar 116 gram CO2 een bepalende troef zijn, alsook de interessante prijs (42.500 euro) voor de goed uitgeruste Business Edition. Lexus becijferde dat de NX 300 h in vergelijking met een BMW X3 of Audi Q5 met een tweeliter turbodiesel in drie jaar tijd een besparing van bijna 7000 euro kan opleveren in het voordeel alle aard. Alleen al daarom kan deze SUV een game changer worden.
De NX 300 h rijdt als een echte Lexus: alles is toegespitst op comfort en luxegevoel, maar er is weinig sportiviteit. De afwerking is alweer top. Deurgrepen met verlichting, geen fysiek slot meer in de deur, een laadvlak om je smartphone draadloos op de laden, een hotspot aan boord (we surften moeiteloos tijdens een lange rit), topaudiosysteem, tal van rijhulpsystemen en nog veel meer. Voorlopig is er nog maar één motorversie: een viercilinder benzine van 2,5 liter, bijgestaan door een elektromotor. Samen zijn ze goed voor 197 pk.
JO BOSSUYT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier