Fyra – NMBS ontkent testritten met T-18 locomotief
(Belga) De NMBS ontkent formeel dat er de komende dagen testritten uitgevoerd worden met een type 18 locomotief, een type reizigerstrein dat de Fyra-treinen zou kunnen vervangen op de hogesnelheidslijn.
De Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg schrijven vandaag op basis van goede bronnen dat de NMBS de komende dagen testritten uitvoert op het Antwerpse spoornet met een locomotief type 18. Volgens de kranten kan die trein, die de spoorwegen recentelijk in dienst namen en die een topsnelheid van 200 kilometer per uur haalt, ingezet worden op hogesnelheidslijnen, dus ook op de hogesnelheidsverbinding tussen Brussel en Amsterdam. Maar de NMBS ontkent formeel die berichtgeving. “De T-18 locomotief is niet gehomologeerd voor gebruik op het Nederlandse netwerk, noch op de hogesnelheidslijn noch op het klassieke spoor. En een homologering doe je niet op korte termijn”, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. “Bovendien is er een technisch probleem, omwille van het verschil in voltage”. Op de vraag of er dan met andere locomotieven getest wordt, antwoordt Crols dat “de NMBS allerlei opties aan het bekijken is”, zowel betreffende de technische problemen met de Fyra, als op vlak van het verzekeren van een reizigersverbinding tussen België en Nederland. De nieuwe Fyra-treinen zijn uit rotatie gehaald. De Italiaanse constructeur heeft drie maanden de tijd om de vele technische problemen met de nieuwe hogesnelheidstrein tussen België en Nederland op te lossen.NMBS-topman Marc Descheemaecker heeft vandaag een ontmoeting met vertegenwoordigers van de Nederlandse Spoorwegen en de Nederlandse staatssecretaris voor Infrastructuur over de Fyra-problemen. (Koen van Weel)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier