Fujitsu mikt op duurzame en universele vooruitgang

© Getty Images
Fujitsu
Fujitsu
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

29 februari 2020, 10:33 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:11

Met een juiste mix van Japanse ethiek en Belgisch ondernemerschap loodst Michaël Verveckken, managing director van Fujitsu Belgium, zijn IT-bedrijf van corona naar beter. Hij blikt terug op een bewogen 2021 én kijkt vooruit naar een sterke groei in 2022. En dat alles met duurzaamheid in grote letters op de voorpagina.

Als tweede oudste IT-bedrijf ter wereld, biedt Fujitsu, met hoofdkwartier in Tokio, IT-producten, oplossingen en diensten. Fujitsu Belgium levert met zo’n duizend mensen – waarvan de helft vanuit het hoofdkwartier in Anderlecht – diensten aan in België gebaseerde klanten. Dat is goed voor een omzet van om en bij de 200 miljoen euro. Aan het hoofd staat managing director Michaël Verveckken.

Hoe kijk je terug op 2021, onmiskenbaar door covid gekleurd?

‘Met een dubbel gevoel. Onze sterke inzet op digitalisatie heeft voor een groeiende omzet gezorgd in een coronajaar, ook al hadden we hier en daar wat te kampen met leveringsproblemen. Een heel jaar remote werken en toch je klanten professioneel blijven dienen: op zakelijk vlak ben ik tevreden. Maar het vinden en onboarden van nieuwe medewerkers was een heikele klus. Hoe kan je vers bloed aantrekken, inspireren en deel laten uitmaken van je bedrijfscultuur als je elkaar zeven maanden niet kan zien? We hebben op dat vlak de koffiemachine ontzettend gemist!’

Michaël Verveckken, managing director van Fujitsu Belgium
Michaël Verveckken, managing director van Fujitsu Belgium

Wat waren de belangrijkste realisaties vorig jaar?

‘Ik ben erg fier op de opstart van Chrly, een sourcing en recruiting firma die een antwoord biedt op de heersende war for talent, en een link legt naar onze Europese talentdatabank. Verder hebben we de hoofdzetel van Fujitsu’s Enterprise Blockchain Center in Brussel, waarvan de omzet verdrievoudigd is. En er zijn nieuwe klanten binnengehaald, zoals AB Inbev en Botanical Water. Wat me vooral opvalt, is onze stijgende focus op Blockchain, data en andere toekomstgerichte activiteiten en hoe die convergeren in multidisciplinaire oplossing met een business focus.’

2021 was ook een jaar vol transformaties. Kan je daar even op ingaan?

‘Globaal heeft Fujitsu begrepen dat digitalisatie zo ontzettend snel gaat, dat grote firma’s als de onze hun business en operating model moeten aanpassen om de boot niet te missen. Daarom hebben we een hele reeks kleine entiteiten als start-up gelanceerd, met cocreatie met klanten, startups en partners. Dat ondernemerschap en het doorbreken van klassiek organisatiestructuren geeft ons de mogelijkheid om sneller in te spelen op veranderende evoluties en noden. We werken op dat vlak trouwens samen met Babson College, een business school die gespecialiseerd is in ondernemerschap en natuurlijk met Vlerick in België. De hernieuwde ondernemersmentaliteit is echt iets waar we als Fujitsu fier op mogen zijn!’

Fujitsu mikt op duurzame en universele vooruitgang
© Getty Images

Op naar 2022, een beter jaar?

‘Wel, de economie beleeft een relance, een met zijn eigen nieuwe uitdagingen, en dat merk je inderdaad in onze ambities. Onze service business streeft een 10 %-groei na. De blockchain business zal naar verwachting weer verdubbelen in omzet. Ook willen we een reeks nieuwe micro-enterprises opstarten. En in een half jaar tijd willen we minstens zestig nieuwe medewerkers aanwerven, zowel met junior- als seniorprofielen. Want we willen terug meer op lokale krachten inzetten, een beetje weg van offshore, in een gebalanceerde aanpak. Nabijheid wordt in 2022 een belangrijke troef, zeker als je operationeel snel en cocreatief wil zijn. Het mag vreemd klinken uit mijn mond, maar ik denk dat 2021 bewezen heeft dat we een flexibele aanpak nodig is, met de juiste mensen op de juiste plaats. Remote blijft remote en dat werkt in veel gevallen maar voor andere zaken is face-to-face en dichtbij gewoonweg beter. Die koffiemachine, weet je wel…’

Hebben jullie belangrijke mijlpalen dit jaar?

‘We zijn Japans en dus ook ambitieus. Er komt een handelsmissie naar Japan, en daar willen wij graag een belangrijke rol in spelen. Als Belgisch bedrijf denk ik dat we een ideale bruggenbouwer kunnen zijn tussen Japan en Europa. Er is veel complementariteit mogelijk. Denk maar aan de Japanse waarden en plichtsbesef. Als bedrijf maken we deel uit van de maatschappij, daar hebben we een rol te spelen, en er zo samen voor te zorgen dat we de dingen beter maken .’

Dat brengt ons als vanzelf bij het belang van duurzaamheid.

‘Absoluut. Duurzaamheid wordt belangrijker dan ooit tevoren. Daarom lanceerde Fujitsu Uvance. Dat is een samentrekking van ‘universal’ en ‘advance’. Het is de samenvoeging van al Fujitsu’s ambities op het vlak van duurzaamheid, onderverdeeld in zeven focusdomeinen (zoals duurzaam produceren, gezond leven, consumer experience etc). Het doel is duidelijk: wij willen meewerken om de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties en ESG-doelstellingen te realiseren. We gaan zeer actief onze portfolio toetsen aan Uvance: wat niet bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelstellingen, zal niet langer van onze portfolio uitmaken. Een mooi voorbeeld is alvast wat onze blockchain business doet: het is een ideale manier om bijvoorbeeld kledij te traceren op eventuele kinderarbeid. Maar denk ook aan inclusiviteit en gelijkheid, of elektriciteitsefficiëntie, waterverbruik en CO2-uitstoot. In België gaan we versneld evolueren naar milieuvriendelijke gebouwen en elektrische bedrijfsauto’s. Nieuwe domeinen waarin we gaan investeren, zullen een zeer uitgesproken focus op duurzaamheid hebben, nog meer als voorheen. Ik herhaal: wij zijn een Japans bedrijf, en dat merk je in onze dagelijkse aanpak en gedrag.’

Meer info op www.fujitsu.com/be/