FRUSTRERENDE PRIJZENSLAG

Ongetwijfeld gaat 2000 knallend van start. Want ook dit jaar verstevigden de champagne en andere drankproducten hun eerste plaats in de top tien van de relatiegeschenken.

P ucado, specialist in relatiegeschenken, benut op dit moment elk plaatsje in het bedrijf. “In onze branche is deze tijd van het jaar een zeer drukke periode, maar dit jaar is het wel extreem druk,” beweert René Oonk, bedrijfsleider bij Pucado. Een groot aantal bedrijven hebben dit jaar immers zeer laat hun bestelling doorgegeven. Volgens Oonk stelden veel ondernemingen hun beslissing uit, omdat het kiezen van een tof en origineel relatiegeschenk dit jaar nog moeilijker was dan anders.

Tot grote verbazing van René Oonk deed de speciale Pucado ‘2000’-reeks het minder goed dan voorzien. Deze producten hadden allemaal een duidelijke link met 2000, zoals een 2000-uurwerk of een 2000-sleutelhanger. Opmerkelijk was de enorme vraag naar drankproducten. Vele klanten, welk relatiegeschenk ze ook gekozen hadden, wilden wel het speciale en originele millenniuminpakpapier.

“Het is moeilijk te voorspellen wat de klant zal kiezen, daarom is trendwatching in onze branche uiterst belangrijk,” zegt René Oonk. “Wie had twee jaar geleden immers durven zeggen dat zilver de meest gevraagde kleur ging worden. Om zo goed mogelijk te kunnen anticiperen op deze veranderingen is het noodzakelijk om op verschillende beurzen aanwezig te zijn.” Jaarlijks staat Pucado met een eigen stand op een zevental beurzen.

“Op een periode van twee maanden maken we ongeveer een 300 offertes, waarvan er slechts een kwart omgezet wordt in een werkelijk order,” zegt Oonk. “Soms is het frustrerend om te horen dat een bedrijf met onze offerte naar de concurrent stapt om daar een betere prijs te bekomen. Daarom leggen onze verkopers vooral de nadruk op de meerwaarde die we aan onze producten geven.”

Volgens Oonk werken vele concurrenten aan een te lage winstmarge, wat moordend is op lange termijn voor de branche, die aan de vooravond staat van een concentratietendens. Pucado is met zijn omzet van 78 miljoen frank – voor volgend jaar wordt op 100 miljoen gehoopt – een van de groteren.

Het productgamma bestaat uit drie groepen: de kleine geschenken (zoals pennen, papierclipsen…) zijn goed voor een 30% van de omzet; de middelgrote geschenken (waaronder vulpennen of regenschermen) met eveneens een aandeel van 30%; de duurdere relatiegeschenken (zoals reiskoffers of lederwaren), goed voor 40% van de omzet.

Om de levertijd zo kort mogelijk te houden – twee à drie weken – bezit Pucado een eigen drukinstallatie (voor het drukken van logo’s op diverse materialen) en ook twee transportwagens.

Nieuw bij Pucado is het ‘full service’-pakket waarbij het bedrijf ook de verspreiding van het relatiegeschenk op zich neemt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content