FREDERIK POELMAN (34): ‘WE HEBBEN AL VEEL ERVARING MET OVERNAMES’
Eind 2015 nam Intelligent de Nederlandse sectorgenoot Sentia over. Het van oorsprong Gentse techbedrijf is gespecialiseerd in het online houden van websites en andere IT-processen. Na de fusie kreeg het bedrijf twee takken: de enterprise-tak (gericht op grote bedrijven) en de activiteiten voor kmo’s. Bij die kmo-business heeft Frederik Poelman de eindverantwoordelijkheid. “Die omvat Combell, waar Intelligent uit is gegroeid”, zegt Poelman, die Combell in 1999 oprichtte samen met Intelligent-CEO Jonas Dhaenens. “De sector is nog aan het consolideren, zeker in de hostingdiensten voor kmo’s. We hebben in België Flexmail binnengehaald en samengesmolten met Addemar, een eerder overgenomen sectorgenoot in e-mailmarketing. Deze zomer hebben we ook het Gentse hostingbedrijf Openminds overgenomen. In diezelfde periode kwamen in Nederland Byte in Amsterdam en HostingsXS in Nijmegen (gespecialiseerd in hosten van webshops, nvdr) bij de groep.”
Hoe groot is Intelligent ondertussen?
FREDERIK POELMAN. “Intelligent was al marktleider in de Benelux en eind december nam het ook twee hostingbedrijven in Denemarken over. Specifiek in België hosten we zeker een derde van alle websites, bij sites van bedrijven gaan we zelfs naar de helft.”
Is de integratie van de overnames en fusies al afgerond?
POELMAN. “Die is al vergevorderd, maar een integratie gebeurt niet overhaast. In sommige gevallen gaat het om grote teams. Bij Byte gaat het bijvoorbeeld om 44 voltijdequivalenten. De kmo-activiteiten tellen 200 medewerkers. Dat is niet allemaal goed rechtstreeks aan te sturen, door het aantal, de verspreide kantoren en de verschillende diensten en producten. Daarom heeft elk dochterbedrijf een eigen manager.
“Intussen hebben we al veel ervaring met overnames. Elk bedrijf heeft een eigen cultuur. Je moet dus de tijd nemen om de mensen te leren kennen. Dan kan de samenwerking nog hechter worden. De rustige aanpak rendeert op de lange termijn. Al die integraties zijn voor Intelligent ook een goede leerschool, nu we onze eerste grote internationale overname hebben gedaan. Eind december hebben we drie bedrijven in Denemarken overgenomen, waardoor we daar ook in één klap marktleider zijn.”
Veel kmo’s hebben niet echt uitgebreide diensten nodig en kunnen zich vaak al behelpen met een standaardoplossing van internationale spelers.
POELMAN. “Bedrijven zouden inderdaad via het internet bij een internationale sectorgenoot diensten kunnen afnemen. Maar in de praktijk verkiezen ze toch een lokaal bedrijf, dat hun taal spreekt en waar ze erop kunnen rekenen dat ze bij problemen vlot geholpen worden. Bovendien is het aanbod van Intelligent in de loop der jaren uitgebreid. Aan de oorspronkelijke diensten, de hosting van websites en domeinnaamregistraties, zijn extra diensten en producten gekoppeld, zoals het hosten en beheren van e-mailservers. En met Byte hebben we nu ook een specialist in Magento (populaire software om webshops te maken, nvdr).
“De Intelligent-bedrijven werken ook vaak in onderaanneming, bijvoorbeeld voor webbureaus die sites ontwikkelen voor klanten. Het voorbije jaar hebben we daarom onze diensten nog toegankelijker gemaakt voor die partners en ook werk gemaakt van een eenvoudiger facturatiemodel. Daardoor kunnen die partners bij wijze van spreken in enkele clicks websitehosting configureren en ook gemakkelijk zien hoeveel het kost.”
S.F.
“De integratie van overgenomen bedrijven gebeurt niet overhaast”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier