Franse ondernemer wil doorstart voor Tupperware in Europa

Een Franse ondernemer heeft Tupperware Frankrijk gekocht en wil het merk in verschillende Europese landen herlanceren, waaronder België. Dat heeft hij dinsdag aangekondigd. Onduidelijk daarbij is wat de impact zal zijn op de werkgelegenheid en of de fabriek van Tupperware in Aalst onderdeel uitmaakt van de transactie.
Begin maart hadden de curatoren bij Tupperware gemeld niet langer te werken aan een overname voor de fabriek in Aalst. Drie kandidaten – onder wie de West-Vlaamse ondernemer Guido Dumarey – hadden interesse getoond om er bepaalde activiteiten verder te zetten. In de fabriek van Tupperware in Aalst werkten 220 werknemers, vaak met een jarenlange staat van dienst. Eind vorig jaar werden de licenties ingetrokken om potjes en andere plastic spullen te maken of te verkopen in Aalst. Dat betekende dat de fabriek geen activiteiten meer kon uitvoeren. Het effectieve faillissement is pas midden februari officieel aangevraagd.
Het Amerikaanse Tupperware, fabrikant van de legendarische plastic potjes voor het bewaren van voeding en gekend voor de huis-aan-huisverkoop, vroeg in september het faillissement aan na jaren van financiële moeilijkheden. Het bedrijf kampte met felle concurrentie, de opkomst van maaltijdleveringen aan huis en de trend bij consumenten om hun plasticverbruik te verminderen.
Een maand later kondigde Tupperware een akkoord aan met zijn schuldeisers, waarbij hen de intellectuele eigendom verkocht wordt die “nodig is voor de ontwikkeling en commercialisering van het merk Tupperware” en waarbij bepaalde activa in de Verenigde Staten en andere buitenlandse filialen van de hand gedaan worden.
Tijdens een persconferentie in Parijs kondigde ondernemer Cédric Meston, medeoprichter van de fabrikant van plantaardige vleesvervangers Happyvore, dinsdag aan dat hij “100 procent van het bedrijf Tupperware Frankrijk” gekocht heeft, dat “toebehoorde aan een Belgische onderneming”. Vanaf april zal het merk terugkeren naar vijf belangrijke markten, aldus Meston. Naast Frankrijk gaat het om België, Duitsland, Italië en Polen.
De ondernemer wil tegen juni het bedrijf uit de beschermingsprocedure krijgen. Tegen dan zal hij aan de ondernemingsrechtbank in het Franse Nanterre een plan voorleggen voor de voortzetting van de activiteiten. Meston neemt het bedrijf over samen met de ondernemers Augustin Rudigoz en Aymeric Porte, in samenwerking met het huidige management.
De directieploeg mikt op een omzet van 100 miljoen euro tegen eind 2025 op de vijf vermelde markten en wil er 20.000 zelfstandige verkopers hebben. Meston meldt ook dat hij met het Amerikaanse moederconcern de exploitatie- en distributielicenties aan het heronderhandelen is voor de producten van het merk Tupperware in Frankrijk, Italië, Spanje, België en Polen, die in januari ingetrokken waren door de moeilijkheden van de groep.
“Het is een kwestie van uren, van dagen om groen licht te krijgen”, aldus de ondernemer, zonder meer details te geven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier