François Macq (51): ‘Het Brusselse mobiliteitsprobleem is slecht nieuws voor de werkgelegenheid’

Toen hij een jaar geleden voorzitter werd van Agoria Brussel had François Macq twee belangrijke doelstellingen. Eén: meewerken aan een betere afstemming van vraag en aanbod op de Brusselse arbeidsmarkt. Twee: pleiten voor een doordacht Brussels mobiliteitsbeleid. Met die twee uitdagingen heeft Macq ook buiten zijn activiteit als voorzitter van de Brusselse poot van de technologiefederatie dagelijks te maken. Macq staat aan het hoofd van het gelijknamige familiebedrijf dat elektronische uitrustingen en software ontwikkelt en produceert voor het beheer van verkeersstromen en energiebeheer van gebouwen. Klanten zijn onder andere de MIVB en het Brussels Gewest.

“De problemen die ik een jaar geleden heb aangekaart, zijn er nog altijd”, stelt Macq vast. “Al moet ik benadrukken dat Agoria het voorbije jaar constructief overleg heeft gepleegd met de Brusselse overheden. Ik doe dat natuurlijk niet alleen. Bij Agoria is er een team van specialisten dat het beleid van nabij opvolgt en de bezorgdheden van de sector formuleert. En die zijn dus nog altijd dezelfde. Onze bedrijven zijn vooral op zoek naar ingenieurs, technisch-commercieel talent, digitale experts en technici zoals elektromecaniciens en lassers. Er bestaat een grote mismatch op de Brusselse arbeidsmarkt voor deze functies.

Nochtans is de werkloosheidsgraad in Brussel met 20 procent zeer groot.

FRANÇOIS MACQ. “Het probleem situeert zich eigenlijk al in het onderwijs, waar er behoefte is aan meer bewustmaking rond technologische jobs. Dat moet meer aandacht krijgen in het schoolprogramma. In Brussel is Agoria al een tijd vragende partij voor een alternerende master in ICT, zoals die al in Wallonië bestaat. De combinatie van studeren en werkervaring opdoen is hier nog te weinig ingeburgerd in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland. Wat niet belet dat er het voorbije jaar met medewerking van Agoria goede initiatieven zijn gelanceerd.”

Zoals?

MACQ. “Met Switch2IT slaan de VDAB, Erasmushogeschool Brussel en Agoria de handen in elkaar voor een uniek werk-leertraject. In een gecombineerd traject van contactonderwijs via de VDAB, afstandsleren via de Erasmushogeschool Brussel, stage en werkplekleren worden werklozen opgeleid tot bachelor in de toegepaste informatica. De leden van Agoria zijn enthousiast over dit project.”

U bent wel minder enthousiast over het mobiliteitsbeleid. Waarom?

MACQ. “De meeste Brusselse technologische bedrijven bevinden zich aan de rand van het gewest, zoals mijn eigen bedrijf in Evere. Uit onderzoek blijkt dat een op de twee niet goed bereikbaar is met het openbaar vervoer. Maar er is meer. Vorige maand publiceerden wij een enquête waaruit blijkt dat 90 procent van de werknemers er nu een kwart langer over doen om op het werk te geraken dan twee jaar geleden. Ik heb een medewerker gehad die ander werk heeft gezocht omdat hij de files beu was. Het Brusselse mobiliteitsprobleem is slecht nieuws voor de tewerkstelling. Agoria pleit voor een uitbouw van het Gewestelijk Expresnet en beter openbaar vervoer naar de industriezones.”

A.M.

“De combinatie van studeren en werkeraring opdoen is hier nog te weinig ingeburgerd”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content