‘Fortuneo wil meer zijn dan een onlinebroker’

Een nieuw management, een nieuwe ontwikkelingsfase. De Franse onlinebank Fortuneo vernieuwt dit jaar haar website en denkt na over een uitbreiding van het productaanbod.

De Franse onlinebank Fortuneo is sinds 2007 actief op de Belgische markt. De instelling, die deel uitmaakt van de Franse bank Crédit Mutuel Arkea, begon als makelaar. Twee jaar later deed ze een gigantische stap voorwaarts dankzij de overname van het handelsfonds van Cortal Consors. De tak direct banking en vermogensbeheer van BNP Paribas leverde Fortuneo België in één klap de nodige schaalgrootte op.

Toch kampt de bank, zeker aan Vlaamse kant, met een perceptieprobleem. Bij veel mensen staat Fortuneo bekend als een onlinebroker, waarbij klanten tegen scherpe tarieven aandelen, afgeleide producten en beleggingsfondsen kunnen kopen. Maar de instelling biedt ook enkele hoogrentende spaarrekeningen, termijnrekeningen en zelfs spaarverzekeringen aan.

“De voorbije jaren situeerde de groei zich vooral bij de spaarrekeningen Fortuneo Plus en Fortuneo Plus Fidelity”, zegt Ramin Fleury, de nieuwe CEO van Fortuneo België. “Tussen 2010 en 2013 is ons cliënteel bijna verdubbeld, terwijl de spaartegoeden op onze spaarrekeningen meer dan verdubbeld zijn. Wat niet wegneemt dat we al bij al een kleine speler blijven.”

Precieze cijfers over België wil Fleury niet geven. Hij houdt het op de algemene groepscijfers die de Franse bank publiceert. Daaruit blijkt dat er in Frankrijk en België samen ongeveer 260.000 klanten zijn, die een vermogen onder beheer van bijna 9 miljard euro vertegenwoordigen.

“Sinds vorig jaar zijn we, als gevolg van de lage marktrente, een beetje voorzichtiger met ons spaaraanbod en leggen we meer de nadruk op het beleggersplatform”, zegt Fleury. “In de spaarmarkt is het ons doel te consolideren wat we hebben. We willen niet tot elke prijs de best renderende rekening op de markt aanbieden. Als we bij de top vijf zijn en competitief zijn, voelen we ons comfortabel.”

“Fortuneo is geen monoproductspeler”, vult de nieuwe marketingdirecteur Dominiek Vanwynsberghe aan. “Zowel in sparen als in beleggen bieden we topproducten aan. We zijn een uitdager, die scherpe tarieven combineert met een kwalitatief productaanbod en dienstverlening. Zo kan je bij Fortuneo bijna 2000 beleggingsfondsen kopen en verkopen.”

Diversifiëren

De komende maanden en jaren wil Fortuneo zich verder ontwikkelen in België. “Onze naambekendheid moet omhoog, zeker in Vlaanderen”, zegt Fleury. “We willen ons beter profileren als een onlinebank. We willen duidelijk meer zijn dan enkel een onlinebroker. Spaarproducten hebben we al, maar het is duidelijk dat we ons aanbod moeten uitbreiden. Een verdere productdiversifiëring is noodzakelijk om de klantenportefeuille uit te breiden en onze groei vol te houden.”

Wat het precies wordt, is nog niet duidelijk. In Frankrijk deed Fortuneo de stap van broker naar volwaardige bank door zich te profileren met gratis premiumbankkaarten. “Maar België is Frankrijk niet”, zegt Fleury. “Je moet altijd rekening houden met de specifieke dynamiek van de lokale markt. Hier bieden enkele concurrenten al gratis kaarten aan. En debetkaarten hebben in België een veel groter stuk van de markt. Voor we eventueel de stap doen, moeten we goed bekijken hoe we het precies aanpakken. Als we een nieuw product lanceren, moet het top zijn en ons differentiëren van de concurrentie.”

Nieuwe producten moeten alleszins een lange looptijd hebben, zodat Fortuneo de klanten aan zich kan binden, beklemtoont Vanwynsberghe. “We zijn niet geïnteresseerd in shoppers, die telkens op zoek gaan naar het product met het hoogste rendement of de laagste tarieven voor beursorders. We willen een stabiele clientèle, die we in de breedte kunnen bedienen.”

De groei van onlinebanken als Fortuneo komt toch nog vooral van klanten die geld overschrijven van rekeningen bij de klassieke grootbanken. “Er is weinig kannibalisatie tussen onlinebanken”, zegt Fleury. “In die zin is het niet slecht dat de concurrentie nog toeneemt. Dat scherpt het directe model aan en komt de dienstverlening ten goede. Alle onlinespelers kunnen daarvan profiteren.”

De concurrentie op de onlinemarkt komt vooral van DeGiro (zie kader DeGiro speelt een ander spel ), een nieuwe Nederlandse speler die orders doorvoert tegen minimale prijzen (2 euro voor een order op Euronext en minder dan een euro voor een optiecontract). “Wij stappen niet mee in een eventuele prijzenoorlog”, geeft Fleury aan. “Onze prijzen zijn competitief en we willen ons vooral differentiëren door het uitgebreide fondsenaanbod, de tools die we onze klanten ter beschikking stellen, en de snelle en gegarandeerde orderuitvoering.”

Aangepaste aanpak

In juni lanceert Fortuneo bovendien zijn vernieuwde website, waarvan ook Live Trader deel zal uitmaken. Dat onlinetradingplatform wordt gratis aangeboden en biedt klanten de mogelijkheid aandelen te analyseren volgens hun eigen criteria. Live Trader verschaft toegang tot NYSE Euronext Brussel, Parijs, Amsterdam en de belangrijkste markten in de VS. Beleggers kunnen als het ware hun eigen marktzaal opzetten. Volgens Vanwynsberghe noopt het gewijzigde klantengedrag tot die aanpak. “In een niet zo ver verleden zei een bankier zijn klant in welke belegging hij moest investeren. Vaak was dat een product dat de bank zelf beheerde. Nu is de klant veel beter geïnformeerd. Hij gaat zelf op zoek naar interessante beleggingen, wil kunnen vergelijken en online kopen. Onze dienstverlening is volgens die logica opgebouwd.”

Klanten die toch beleggingsadvies willen, kunnen daarvoor telefonisch en via e-mail terecht bij het contactcenter van Fortuneo of in een van de drie agentschappen die de onlinebank in België heeft (Brussel, Antwerpen en Ottignies). “Wie erom vraagt, krijgt advies”, zegt Fleury, “Maar we willen een directe speler blijven. Advies vormt niet de kern van ons aanbod. We bieden onze klanten alle middelen om zelf een oordeel te vormen, en in de meeste gevallen maken zij autonoom een investeringskeuze. We hebben niet de intentie om naar een vorm van online private banking te evolueren. Dat is een ander model dan het onze.”

Geen kopie

Fortuneo België mag dan een bijkantoor van Frankrijk zijn, de commerciële politiek wordt volledig in België uitgestippeld, beklemtoont Fleury. “Onze lokale autonomie is groot. Natuurlijk benutten we synergieën met onze Franse moeder, bijvoorbeeld in technologie, financiën en controle. Maar de strategische commerciële en marketingbeslissingen worden in België genomen. We beslissen zelf hoe we ons werkingsbudget aanwenden.”

“Een kopie van Fortuneo Frankrijk in België neerzetten zou geen goed idee zijn”, weet Vanwynsberghe. “De markt is hier heel anders, onder meer door de verschillen in fiscaliteit. In België staat meer dan 250 miljard euro op de gereglementeerde spaarboekjes, terwijl in Frankrijk de markt voor levensverzekeringen twee keer zo groot is als de spaarmarkt. Beide producten vervullen dezelfde rol, maar de invulling is verschillend, en dus heb je ook een andere marketing en promotionele ondersteuning nodig.”

PATRICK CLAERHOUT EN MATHIAS NUTTIN, FOTOGRAFIE EMY ELLEBOOG

“We zijn niet geïnteresseerd in shoppers. We willen een stabiele clientèle” – Dominiek Vanwynsberghe

“Wij stappen niet mee in een eventuele prijzenoorlog” – Ramin Fleury

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content