Ford Mondeo 2001
Alleen de naam blijft hetzelfde.
Ford boert slecht. Een verkeerde modellenpolitiek ligt aan de basis van die malaise. Alleen de Focus scheert momenteel hoge toppen. Het is dan ook logisch dat Ford niet over één nacht ijs ging bij de lancering van de nieuwe Mondeo (sedan, hatchback en Clipper break).
De Mondeo 2001 ( made in Genk, door 10.000 werknemers) is voor het merk het belangrijkste model van het ogenblik en moet Ford opnieuw een leidersplaats bezorgen in de middenklasse. Het is ook het eerste product van een agressieve lanceringscampagne, gespreid over vijf jaar. In die periode zullen jaarlijks negen nieuwe, of totaal vernieuwde modellen worden aangeboden.
Het nieuwe gamma (vanaf 760.000 frank voor de sedan 1.8i tot 1.056.000 frank voor de Ghia V6 break) vertoont nog maar weinig gelijkenissen met zijn voorganger. De Mondeo 2001 biedt meer veiligheid (zeer stevige constructie), goede rijkwaliteiten en prestaties, schone, zuinige motoren, een ruim interieur, een knap design, één van de grootste koffers in het segment en een uitgebreide lijst standaardvoorzieningen in de uitrustingsniveaus Ambiente, Trend en Ghia. De langere uitvoering (15 cm) moet comfort en veiligheid garanderen. De wielbasis nam met 5 cm toe, de spoorbreedte groeide 2 cm vooraan en 5 cm achteraan. Maar er is meer. Technische verfijningen, de uitgebreide standaarduitrusting (onder meer frontale en zijdelingse airbags in combinatie met gordijnluchtkussens, Isofix-bevestigingspunten, manuele of automatische airconditioning, vier schijfremmen, ABS, ESP en tractiecontrole) en nieuwe motoren dragen hun steentje bij om het succes van het nieuwe Ford-gamma te verzekeren.
Met de Mondeo 2001 worden twee nieuwe Ford-motorenfamilies uitgebracht.
Duratec-benzinemotoren met twee cilinderinhouden beleven hun werelddebuut: 1.8 liter (110 pk, verbruik: 7,7 l/100 km of 125 pk, verbruik: 7,8 l/100 km) en 2.0 liter (145 pk, verbruik: 8 l/100 km). Het aanbod van benzinemotoren wordt afgerond door de bekende 2.5 liter (170 pk) V6 met een gemiddeld verbruik van 9,8 l/100 km.
Twee DuratorcDI-turbodiesels (90 en 115 pk) worden voor het eerst in het Mondeo-gamma aangeboden. Ze verbruiken gemiddeld 5,9 l/100 km. Instapprijs in het nieuwe dieselgamma: vierdeurs Sedan Ambiente (90 pk) voor 776.000 frank. De goedkoopste Clipper diesel (90 pk) kost 816.000 frank.
In de drie koetswerkvarianten (in totaal 21 versies) is telkens één model beschikbaar met een automatische versnellingsbak. De automaat is gekoppeld aan de 2 liter benzinemotor. De andere Mondeo’s worden aangedreven via een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
patrick op de beeck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier