Ford Genk : Een gebrek aan respect (ACV)
(Belga) De Ford-fabriek in Gent sluit de deuren na afloop van de productie van de huidige modellen. Dat zal in 2014 zijn, zo heeft de lokale directie aan de vakbonden meegedeeld op een bijzondere ondernemingsraad. Het ACV verwijt Ford, dat in het verleden nog werkzekerheid beloofde tot 2020 “een gebrek aan respect”, en bekijkt welke juridische stappen ze kan ondernemen.
ACV-secretaris Luc Prenen las de korte mededeling van de directie na afloop van de vergadering voor aan het verzamelde personeel. De directie stelt “een herstructurering voor, een collectief ontslag en de sluiting van Genk”. De autoassemblage en de persen zullen gesloten worden “aan het einde van de productiecyclus van de huidige modellen in 2014”. Het gaat om een verlies van ongeveer 4.300 (directe) banen in Genk. De productie van de nieuwe modellen van de wagens die Genk momenteel produceert, verhuist naar het Spaanse Valencia. Het gaat om de Mondeo, S-Max en Galaxy. Wat dit concreet betekent is nog niet exact duidelijk. Wel staat vast dat de Mondeo tot midden 2013 van de band rolt. “Ik verwacht dan een eerste herstructurering”, aldus Prenen. De Galaxy en S-Max zijn in productie tot midden 2014. Dan valt dus het doek over Ford Genk. Prenen is verbitterd. “Ik had dit zeker niet verwacht. Dit tart alle verbeelding”, klinkt het. “Uitstel van executie tot 2014. Een gebrek aan respect.” De vakbond gaat nu haar advocaten op de zaak zetten. Met het investeringsplan beloofde de directie in november 2010 immers investeringen in ruil voor een loonsverminderingen van 12 procent. “Werkzekerheid tot 2020”, klonk het destijds optimistisch. “We hadden een overeenkomst met de Europese directie, we hadden hun handtekening”, klinkt de bittere realiteit bij de vakbondsman nu. Op dit moment hebben acties volgens Prenen geen zin. De fabriek ligt momenteel immers tijdelijk stil.Prenen hekelde dat de Europese Ford-directie niet aanwezig was. De directie van Ford Genk bracht de donkere boodschap over. “Een korte boodschap, sec.” De boodschap die de directie overmaakte, moet volgens de vakbondman gezien worden in het licht van de procedure van de wet-Renault.Tot slot was er blijkbaar ‘tumult’ tijdens de bijzondere ondernemingsraad. De eerste berichten over gevechten bleken overtrokken, maar de gemoederen waren wel verhit. Prenen, en ook andere vakbondsmensen, hebben het over “trek- en duwwerk” naar de directie toe maar ook onderling. (THD)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier