Focus op huismerkproducenten
Nele Geerardyn is sinds kort partner van het adviesbureau voor private labels International Private Label Consult. Ze is verantwoordelijk voor de Belgische markt. “IPLC is dertien jaar geleden opgestart door de Nederlander Koen de Jong. Het biedt strategisch en commercieel advies, projectmanagement, interim-management, bedrijfsanalyse en businessplanning. Er waren al partners in Duitsland, Frankrijk, Nederland en het VK en nu dus in ons land”, zegt Geerardyn.
Ze heeft negentien jaar ervaring als key account manager bij producenten van de huismerken van retailers. Bij IPLC is haar focus Belgische huismerkfabrikanten helpen markten te ontwikkelen. “Een bedrijf wil bijvoorbeeld de Zweedse markt benaderen. Hoe zit die in elkaar, welk potentieel is er voor welke producten? De retailer heeft op maat gemaakte producten. Dat vraagt marktonderzoek en een aanpassing van de producten aan de markt”, legt Geerardyn uit. Daarnaast onderhoudt ze contacten met retailers die huismerken in hun winkel willen. “We staan retailers bij als ze hun merkenstrategie willen herdenken.” Het aandeel van private labels groeit.
De ouders van Nele Geerardyn hadden een Aveve-franchise. Daar kwam ze al in contact met de huismerkensector. Ze volgde een bachelor in marketing aan Hantal in Kortrijk en een master in sociale en economische wetenschappen aan de Universiteit van Mons-Hainaut. Na haar studie trad ze in dienst van McBride, een huismerkenproducent van onder andere persoonlijkehygiëneproducten. Ze stapte in 2005 over naar Pauwels, een producent van sauzen en dressings. In 2012 kwam Geerardyn bij Crop’s (diepvriesproducten) terecht.
Wat trekt haar aan in de huismerkensector? “Je werkt een concept uit samen met een retailer en kijkt of dat aan een behoefte voldoet. Je beheerst dat product samen. Bij een merkproducent daarentegen start je vanuit een bestaand product en onderhandel je met de retailers over de verkoop en de promotie.”
AVP
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier