Filmpjes kunnen de wereld verbeteren

Duurzame ontwikkeling uitleggen aan zakenpartners, eigen werknemers en anderen is alles behalve gemakkelijk. Angalio Productions helpt bedrijven door de essentie samen te vatten in ecologische bedrijfsfilmpjes.

Ze is pas 29, maar Marie Thibaut de Maisères weet wat ze wil: de wereld verbeteren. Om dat te bereiken richtte ze drie jaar geleden Angalio – Swahili voor kijken – Productions op. Het bedrijf maakt goedkope filmpjes voor niet-gouvernementele organisaties en bedrijven die inspanningen leveren voor duurzame ontwikkeling.

De eerste opdracht bracht hen naar Afrika, waar ze in de Democratische Republiek Congo twaalf kortfilmpjes maakten voor diverse ngo’s. “In vijf tot tien minuten kunnen organisaties hun activiteiten uitleggen en de realiteit van hun veldwerk tonen. Het probleem is vaak dat dergelijke organisaties geen marketingdirecteur hebben en ze niet zo goed zijn in communiceren. Daar proberen wij te helpen. Met onze filmpjes kan men sponsors overtuigen of nieuwe partners zoeken.”

Intussen is Angalio Productions wereldwijd actief. Het heeft al meer dan zeventig kortfilmpjes, presentaties en langere videoclips op zijn palmares staan. “Net als een ander productiehuis stemmen wij onze filmpjes volledig af op de vereisten van de klant. Wat we bijvoorbeeld doen, is het jaarrapport duurzame ontwikkeling vertalen naar enkele minuten film waarin de belangrijkste informatie wordt samengevat. Dergelijke rapporten zijn te vergelijken met boeken van Salman Rushdie: iedereen heeft ze in huis, maar ze worden zelden gelezen. Daarnaast zijn sommige filmpjes ook bedoeld voor interne communicatie, om werknemers te motiveren. Welke inspanningen kunnen ze doen om het papierafval of de CO2-voetafdruk te beperken?”

Alpro Soja wou bijvoorbeeld dat alle Europese partners op de hoogte zouden zijn van de inspanningen die voor duurzame ontwikkeling geleverd worden. Daarom werd in een filmpje van zeven minuten het Corporate Social Responsibility-plan en de dagelijkse toepassing ervan verklaard. Tot de belangrijke klanten behoren onder andere ook Unicef Belgium, CO2Logic, Special Olympics, Natuurpunt Vlaanderen en Samu Social International.

Gratis

Daarnaast werkt Angalio Productions een of twee keer per jaar gratis. “We proberen altijd een goedkope prijs te bieden. Gemiddeld is dat zo’n 1000 euro voor een minuut film, maar voor sommige ngo’s is zelfs dat te veel. Voor onze liefdadigheidsprojecten nemen we daarom soms studenten van de filmschool onder onze vleugels. Zo kunnen we gratis filmpjes aanbieden. Enkel mijn medezaakvoerster Coralie Closon en ik zijn vast in dienst. Daarnaast hebben we een netwerk van zo’n vijftig freelancers met elk hun specialiteit. De meesten werken gemiddeld één keer per maand voor ons en doen daarnaast andere zaken. Op die manier kunnen ze voor ons een speciaal prijsje regelen.”

De jonge zaakvoersters vullen elkaar perfect aan. Marie was vroeger bedrijfsconsultant, Coralie werkte in de productiesector. Intussen hebben ze drie jaar ervaring met duurzame ontwikkeling en dat maaktvolgens hen een groot verschil. “Wanneer een bedrijf bij ons komt aankloppen, begrijpen we meteen welke boodschap het wil overbrengen. Bovendien weten we wat werkt en wat niet en hoe we het filmpje het best op het internet kunnen plaatsen. Ook heel belangrijk is dat we ethisch verantwoord werken. We zijn zo groen als we maar kunnen zijn. We compenseren bijvoorbeeld de CO2-uitstoot van al onze vluchten. We hebben ook geen eigen auto, maar doen aan autodelen met Cambio. Daarnaast proberen we ons energieverbruik te beperken en gaan we heel bewust om met afval.”

Angalio Productions realiseert zo’n 25 filmpjes per jaar en haalt daarmee een bedrijfsresultaat van 150.000 euro. Het doel is 35 filmpjes per jaar te schieten, maar de zaakvoersters zijn tevreden als ze zichzelf en hun medewerkers een redelijk salaris kunnen uitbetalen. Meer hebben ze naar eigen zeggen niet nodig.

Door annick claus

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content