Filmfestival Gent
De 29ste editie van het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen – Gent, heeft dit jaar plaats van 8 tot 19 oktober. We bekijken enkele hoogtepunten.
Het Gentse thema De Impact van Muziek op Film staat meer dan ooit stevig in de kijker. Op 16 oktober presenteert het Filmfestival de niet te missen voorstelling van Elle! Louise Brooks in de Vlaamse Opera. De Italiaanse componist Roberto Tricarri voorzag Das Tagebuch einer Verlorene (1929) van G.W. Pabst van een nieuwe score. Hanna Schygulla – bekend om haar films met R.W. Fassbinder, van wie een bescheiden retrospectieve gehouden wordt – komt naar Gent om de uitvoering op te luisteren met zang en commentaar. Op 19 oktober gaat in de Stedelijke Concertzaal de Bijloke het dubbelconcert Fenton-Delerue: A Film Music Celebration door. Tijdens deze avond worden tevens de World Soundtrack Awards uitgereikt. Wie niet genoeg krijgt van filmmuziek, kan op 17 oktober terecht in de Capitole voor een optreden van Roby Lakatos en zijn ensemble. Lakatos brengt een Oost-Europese (en vrij eigenzinnige) interpretatie van de muziek van Nino Rota, Ennio Morricone en Henry Mancini.
De Impact van Muziek op Film bepaalt natuurlijk ook de selectie van de twaalf competitiefilms. De jury, bestaande uit Gerard Mortier, Chris Lomme, Adriaan van Dis, Arthur Hamilton, Jocelyn Cammack en Eduardo Anti, zal het niet makkelijk hebben om uit de uitstekende line-up een keuze te maken. Carnages bijt de spits af. In deze zeer fris vertelde Belgisch-Franse coproductie ventileert de jonge cineaste Delphine Gleize met veel gevoel voor zwarte humor en sarcasme haar visie op de medemens. Onze favoriet is evenwel het minimalistische en strak geregisseerde Spider van David Cronenberg.
Het Belgische filmluik wordt verenigd onder de noemer: Living Apart Together. Het in zwart-wit en volledig digitaal opgenomen Hop van Dominique Standaert opent het festival op 8 oktober. Het regiedebuut van de theatermaker Jan Lauwers ( Needcompany) heet Goldfish Game, werd gefilmd op zijn Dogme‘s en is een indringend huis clos, Sartres ” l’enfer, c’est les autres” indachtig. Rob Visser en Gerrit Messian jongleerden met video en internet voor hun Hide and Seek. Dat Belgische jeugdfilms niet moeten onderdoen voor Hollywood-spektakel en niet in se infantiel en idioot zijn, bewijst het voortreffelijke Science Fiction van Danny Deprez.
De voorstelling van de controversiële Zuid-Afrikaanse reeks Yizo Yizo is een van de paradepaardjes van deze festivaleditie. De projectie gaat door in het kunstencentrum Vooruit en na elke voorstelling spreiden Zuid-Afrikaanse dj’s hun kunnen tentoon in het Kafee Vooruit. Het Filmfestival Gent pakt dit jaar uit met een selectie van Japanse animatiefilms, kortweg anime genoemd. Met Spirited Away (die de Gouden Beer won op de Berlinale van dit jaar) en Metropolis (verdeeld door een Amerikaanse major) werkte de Japanse animatiefilm zich uit zijn undergroundpositie. Onder geen enkele voorwaarde te missen zijn: Ghost in the Shell en Perfect Blue.
Voor de eerste maal wordt de uitreiking van de Joseph Plateau-prijzen losgekoppeld van het festival en verschoven naar een latere datum. Dit lovenswaardige initiatief komt zowel het festival als deze “Belgische oscars” ten goede. Er werd wel een nieuwe prijs in het leven geroepen: de Flanders Holemans Award. Die wordt dit jaar uitgereikt aan Juliette Binoche. Naast Binoche komen ook nog Jean Reno en Jeanne Moreau het festival met hun aanwezigheid opluisteren. Wie niet aanwezig zal zijn, is de overleden regisseur Jacques Tati. Zijn gerestaureerde meesterwerk Playtime zal evenwel in zijn 70 mm-versie vertoond worden.
Slotfilm is het sterke kostuumdrama The Four Feathers van Shekar ( Elizabeth) Kapur.
Piet Goethals [{ssquf}]
Info: 09-242 80 60 of
www.filmfestival.be, e-mail: info@filmfestival.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier