Film Fest Gent maakt zijn merk via events hele jaar aanwezig
Het Film Fest Gent, dat op 14 oktober begint, wil een regionaal platform worden voor bedrijven en het hele jaar aanwezig zijn. CEO Bart Vandesompele (ex-Base), bouwt een heus merk rond het filmfestival.
Voor zijn 41ste editie pakt Film Fest Gent uit met een grote tentoonstelling over de Italiaanse maestro Federico Fellini in het Caemersklooster en een concert van Fellini’s huiscomponist Nino Rota in De Bijloke. Het filmfestival wil in de nabije toekomst ook almaar vaker expo’s en concerten doorheen het jaar organiseren, zodat het een merk wordt dat continu in de aandacht blijft. De naambekendheid zinkt dan niet meer weg tijdens de rest van het jaar, maar nog belangrijker, de privépartners die een jaarcontract afsluiten zijn daar zeer voor te vinden. “Dat kan op veel manieren: door evenementen te organiseren over filmmuziek met andere cultuurhuizen, of door op regelmatige basis de betere films in avant-première te tonen in Vlaamse zalen”, zegt Bart Vandesompele, algemeen directeur van Film Fest Gent
Vandaag kan iedereen waar en wanneer hij wil naar films kijken: vanuit zijn homecinema of op een tablet in de trein. Filmfestivals willen daarom extra’s bieden aan de veeleisende filmconsument. Bart Vandesompele: “We investeren veel in evenementen. We presenteren de films in aanwezigheid van de makers, organiseren debatten of een Q&A met de regisseur. Bezoekers kunnen het filmproces op een andere manier meemaken. We gebruiken ook almaar vaker de sociale media.” Een mobiel platform komt er niettemin ten vroegste in 2015. Vandesompele: “Het is onvermijdelijk dat we onze programmatie, trailers, informatie over acteurs ook mobiel aanbieden. We hebben eerst gefocust op onze website met een nieuwe huisstijl. Als we in 2015 een mobiel platform creëren, zullen alle kinderziektes eruit zijn.”
Marketing op maat van de bedrijven
Momenteel haalt Film Fest Gent een derde van de inkomsten uit tickets, een derde uit publieke sponsoring en subsidies, en een derde uit privésponsoring. De klassieke subsidies zullen hoogstwaarschijnlijk dalen de volgende jaren. Bart Vandesompele: “We houden er rekening mee dat we minder publieke middelen zullen krijgen en gaan almaar meer partnerships aan met privébedrijven. Ook in Europa liggen nog kansen.”
“Bijna elke sponsor wil return on investment: ‘Ik geef 100 euro, wat doe jij voor mij?’ Wij moeten veel inspanning doen om die return te leveren, tot en met het schrijven van een half marketingplan dat geïntegreerd is in hun algemene marketingaanpak.” Elke partner of sponsor heeft zijn eigen bedrijfsfilosofie, wat betekent dat het filmfestival maatwerk moet leveren. “De gulden regel is dat alles meetbaar moet zijn. Als je 100 euro investeert in een project, kun je niet altijd op een meetbare manier 100 euro terugkrijgen, maar je kan wel 50 euro meetbaar maken en erop rekenen dat die andere 50 euro ervoor zorgt dat mensen je merk leren kennen en waarderen, visibiliteit dus.” Vandesompele gelooft dat er nog op veel bedrijfsdeuren kan geklopt worden. “We willen een platform zijn voor de bedrijfswereld in de regio.”
Sam De Kegel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier