FILM. DE MAN ACHTER HET SCHERM

Producent Dominique Janne (38) won met “Farinelli” in de VS de Golden Globe voor de beste buitenlandse film. Zegt hij : “Om een suksesvolle film te maken, moet je de mensen kunnen raken. Gabin vertelde ooit dat een goede film gebaseerd is op drie dingen : het verhaal, het verhaal en het verhaal. Hij had overschot van gelijk. “

Dominique Janne besluit al op zijn achttiende om producent te worden. Hij schrijft zich in aan het Institut des Arts de Diffusion, maar neemt al spoedig een baan bij Pierre Films, het grootste Franstalige produktiehuis van België. “Als je in dit beroep de kans krijgt om je werk in de praktijk te leren, moet je zonder aarzelen je studies opgeven, ” advizeert hij nu. Bij Pierre Films doet hij alles : loopjongen, pers-attaché, filmverkoper tijdens festivals, assistent van de producer, dan van de regisseur. Uiteindelijk regisseert hij zelf. Vijf jaar later sticht hij zijn eigen produktiehuis : K2 Two.

Om financieel autonoom te zijn en vooral om niet te moeten afhangen van de subsidies van de Franstalige Gemeenschap, produceert Dominique Janne bedrijfsfilms. Hij verandert zijn produktiehuis in een publiciteitsagentschap en noemt het Imagine. In 1989 doet hij het van de hand, en in dezelfde periode ontmoet hij regisseur Gérard Corbiau. Hij produceert voor hem “Le Maître de Musique”, “L’Année de l’Éveil” en onlangs dus “Farinelli”. Zegt Janne : “Bij het maken van een film steun je op een drievoudige basis, de producer, de regisseur en de auteur. In de allereerste faze speelt de producer een grote rol in het vinden van goede ideeën. “

Volgens Janne nemen de financiering en de logistiek van de film slechts één twintigste van de tijd van de producer in beslag. Wanneer hij een belangrijke investeerder heeft gevonden, volgen de anderen vrij snel. “Voor Farinelli kwam de eerste investering van Canal Plus, ” zegt hij. Het budget van een film ligt gemiddeld rond de 120 miljoen frank 400 miljoen voor Farinelli. De Franstalige Gemeenschap kent slechts 140 miljoen subsidies per jaar aan films toe. In plaats van achter magere subsidies aan te hollen, besteedt Janne liever een maximumbedrag aan het maken van een uitstekend scenario (3 tot 6 miljoen). “Dankzij het scenario kunnen we meer macht en een groter percentage eisen van wat we normaal zouden krijgen in verhouding tot de bedragen die we werkelijk investeren, ” legt hij uit.

Vandaag haalt K2 Two een jaaromzet van 250 miljoen, mede dankzij de coproduktie van 5 tot 6 fiktie-films voor televisie. Momenteel droomt Janne van een reeks van 52 televisiefilms van 26 minuten als springplank voor jonge regisseurs.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content