Feestelijke champagnes voor Moederdag

Meer en meer champagnehuizen meten zich tegenwoordig een glamour- of designlook aan. Enkele tips voor wie Moederdag feestelijk met bubbels wil overgieten.

Als u aarzelt tussen twee champagnes, hoe maakt u dan de juiste keuze? “Er bestaan daar talloze criteria voor,” zal de oenoloog antwoorden. Met welke druivensoorten (pinot noir, pinot meunier, chardonnay) is de champagne geassembleerd en in welke verhoudingen? Uit welk deel van de Champagnestreek en uit welk domein is hij afkomstig? Hoe zijn de druiven gevinifieerd? Is de champagne gerijpt in roestvrijstalen of in eikenhouten vaten? Hoeveel suiker bevat hij? Welk soort wijn ambieert de keldermeester: een krachtige of een lichte? Een levendige of een ronde? Een nerveuze of een rijpe? Als hij kiest voor een brut zonder jaartal, hoeveel wijnen van verschillende jaren vermengt hij dan? En omgekeerd: als hij een millésime produceert, welke eigenschappen wil hij die dan meegeven?

Eigenlijk bestaan er evenveel champagnestijlen als er champagnehuizen zijn. En dat zijn er iets meer dan 5400. Verkiest u complexe, vineuze champagnes voor bij gastronomische eetfestijnen? Of valt u voor lichte, frivole champagnes die zich lenen voor alle mogelijke cocktails of soirees die naam waardig? Aan elke consument om zijn favoriete stijl en gelegenheid te kiezen.

Champagne heeft niet alleen intrinsieke smaak- en zelfs voedingskwaliteiten in huis, maar is ook rijk aan symbolen. Er komt zoveel knowhow bij kijken (traditie, talent, creativiteit) dat er een uitgebreid jargon voor bestaat waaruit we naar believen kunnen putten. Meer nog: wie champagne zegt, zegt ook luxe (verfijning, elegantie, exclusiviteit) en feesten (genieten van het moment, vrolijkheid, zorgeloosheid…).

Befaamde huizen als Krug en Bollinger worden aanbeden door kenners en richten zich vrijwel uitsluitend tot de happy few. De bekendste merken spelen echter volop hun imago uit en voeren een sterk communicatiebeleid.

Het is met champagne zoals met parfums: niet alleen het ‘edele vocht’ zelf en zijn aroma’s prikkelen de verbeelding, ook de fles en de verpakking laten ons niet onberoerd. Het is dan ook geen toeval dat Moët & Chandon, Veuve Clicquot en Ruinart tot de groep LVMH behoren, ‘s werelds grootste producent van luxegoederen en eigenaar van de huizen Dior, Louis Vuitton en Givenchy.

Durf en sensualiteit

Champagne aanbieden en degusteren, is echt een vorm van levenskunst. Onlangs lanceerde het legendarische champagnehuis Veuve Clicquot met veel luister en glamour zijn nieuwste creatie: Clicquot Ponsardin Rosé. Het koos daarvoor Parijs uit, dé romantische hoofdstad bij uitstek, en verkondigde bovendien het blijde nieuws op de eerste dag van de lente. Daarmee laat de ‘onsterfelijke weduwe’ zich eens te meer zien van haar meest verheven, gedurfde, moderne én verleidelijke kant. Deze harmonieuze, overheerlijke aperitiefchampagne is gewoon puur genot: een gestructureerde basis van pinot noir, afgerond met pinot meunier en met chardonnay voor een frisse toets. Er hoort ook een gele, met leer overtrokken koeltas bij, waardoor u het zalige gouden vocht veilig en wel kunt vervoeren. En er ook uw picknicks, diners en zomeruitstappen kunt mee overgieten.

Ruinart mag dan al het oudste champagnehuis zijn, Gosset was al in 1584 gevestigd in Ay. Gosset kan bogen op een roemrijke traditie en geniet faam voor zijn uitstekende vinificaties. Het merk staat onder de vakkundige leiding van Béatrice Cointreau en pakt uit met zijn Grande Réserve Brut, in de vorm van een totaalconcept. Deze heerlijk rijke en verfijnde champagne is momenteel verkrijgbaar in een koffertje, inclusief geurkaars en cd met sfeermuziek. Er zijn twee geschenkdozen – Fiesta Fizz en Sensation Soft – met elk hun eigen kleur, aroma’s en ‘klankwereld’. Een authentieke en sensuele ervaring.

Goddelijk vrouwelijk

Het champagnehuis Nicolas Feuillatte – dat zijn dertigste verjaardag viert – pakt geregeld uit met speciale cuvées en gaat daarvoor in zee met designers en hedendaagse kunstenaars. Het besteedt ook extra aandacht aan zijn verpakkingen en weet jonge consumenten handig te verleiden. De coöperatie uit Chouilly wil haar luxecuvées, Les Palmes d’Or, extra promoten. Met een nieuwe champagne-emmer en -schaal, verguld aan de buitenkant, zwart aan de binnenkant, fluitglazen en coupes in donker parelkristal en paarlemoeren koffertjes werpen Les Palmes d’Or zich op als de diva’s van de glamour en de chic. Toch valt het te betwijfelen of deze accessoires wel recht doen aan de champagnes: millésimes die ‘op maat’ gemaakt zijn door een keldermeester met veel liefde voor het vak. De ondoorschijnende glazen laten de parelende inhoud niet tot haar recht komen, terwijl de coupes de rijke bubbels al vooraf in de kiem smoren nog voor ze uw tong kunnen strelen…

Het koffertje Moët Flower Rosé van Moët & Chandon wordt uitgebracht in beperkte oplage. Het heeft een handvat (heel handig voor als u het wilt meenemen) en herbergt vier geverniste roze tulpglazen zonder voet. Ze rusten op een sokkel in de vorm van een doorzichtige kei en zorgen voor een vrouwelijke, lichte toets.

Het huis Jacquart toont al evenveel durf. Zo ontwierp het voor zijn Brut Mosaïque Rosée een gesatineerde metalen doos met een gulle opeenstapeling van linten in drie tinten: roze, felle frambooskleur en fuchsia.

Ruinart van zijn kant is actief op een totaal ander front. Deze champagne is overwegend gemaakt met chardonnay, wat de nodige elegantie en discreet raffinement waarborgt. Het oudste champagnehuis trekt meer dan ooit de kaart van de authenticiteit en de ‘bescheiden adeldom’. Zo heeft het voor zijn hele gamma de typische achttiende-eeuwse fles in ere hersteld. Deze bolronde fles en de champagnes die ze herbergt, worden typisch vrouwelijk genoemd. Het huis wil zowel een bezadigde als gedurfde koers varen, en biedt daarom zijn cuvées ook aan in een halve fles: ideaal voor een licht aperitief met z’n tweetjes…

Gosset: tel. 03 450 93 11; Jacquart: tel. 02 410 14 54 ; Nicolas Feuillatte : tel. 081 81 14 02 ; Moët & Chandon : tel. 02 372 96 18; Ruinart: tel. 02 373 51 10; Veuve Clicquot: tel. 02 372 96 29

Sandrine Mossiat

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content