Fastfood in de lucht

De luchtvaart blijft een moeilijke sector. Carl Delahaye weet er alles over. De zaakvoerder van Delimex tracht luchtvaartmaatschappijen warm te maken voor een snel-klaar-omelet.

C arl Delahaye startte dertien jaar geleden met Delimex, met de bedoeling om in Azië typisch Belgische producten te verkopen, zoals koekjes, chocolade en bier. Na een prospectiereis keerde de West-Vlaming echter terug met een contract voor de levering van verse voedingswaren, zoals vis, vlees en slaatjes.

De zaken liepen goed, tot in 1995. Een importeur uit Singapore ging failliet en Delahaye kreeg logistieke problemen met de verzending van voedingswaren naar Azië. Klap op de vuurpijl was de dioxinecrisis in 1999. Carl Delahaye: “De telexen stroomden binnen. In één dag tijd verloor ik al mijn klanten.”

De zaakvoerder van Delimex bleef niet bij de pakken zitten. Hij besliste om zich te concentreren op fastfood. De luchtvaartsector was zijn eerste doelgroep. Citybird en Sabena werden zijn klanten. “De eye refresher met omelet is een uniek concept,” zegt Carl Delahaye. “Het broodje wordt voorverpakt en in de oven of microgolfoven opgewarmd. De omelet wordt geserveerd als ontbijt en kan worden uitgebreid met spinazie, spek, champignons en kaas.” De keuze voor omelet lag voor de hand. Delahaye. “Het is belangrijk om internationaal te denken. Worst met rode kool is misschien in ons land het lievelingsmenu, maar dat geldt niet voor heel Europa.”

Carl Delahaye wil zijn broodjes binnenkort distribueren via de spoorwegen, de scheepvaart en de supermarkten. Hij verwacht dit jaar een omzet van 1 miljoen euro. Het faillissement van Delsey Airlines heeft geen grote gevolgen gehad voor Delimex. “Ik kan het wegvallen van Delsey relatief makkelijk opvangen,” zegt Delahaye. Momenteel zijn KLM, Air Holland en Transvia zijn belangrijkste afnemers, maar de zaakvoerder is ook nog in bespreking met andere luchtvaartmaatschappijen.

De productie van de eye refresher gebeurt in Wervik, waar Delimex vijf mensen tewerkstelt. Met zijn zelfontworpen systeem van microperforatie, dat broodjes moet behoeden voor uitdroging, wil de zaakvoerder zijn naaste belagers op de markt een stap voor zijn. “Mijn concept is uniek en daarom heb ik niet veel concurrentie te vrezen,” zegt Delahaye zelfverzekerd.

Melanie De Vrieze

“De dioxinecrisis was een nachtmerrie. Op één dag verloor ik al mijn klanten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content