Fasten seat belts

Hoe moeten kinderen worden beschermd in vliegtuigen ? Specialisten raken het er niet over eens.

In 1978 kwamen er bij een crash van een DC-8 in de Amerikaanse staat Oregon tien mensen om het leven. Daaronder ook twee kinderen die op de grond lagen te slapen.

Na het ongeval onderzochten de autoriteiten hoe kinderen die met het vliegtuig reizen het best kunnen worden beschermd. Bijna twintig jaar later is er nog altijd geen oplossing. Na het vliegtuigongeval in 1978 ontstond er immers een strijd tussen de twee grootste Amerikaanse veiligheidsinstituten de Federal Aviation Administration (FAA) en de National Transportation Safety Board (NTSB). De FAA kwam in 1982 met een aanbeveling : drie bestaande autozitjes werden geschikt geacht voor gebruik in vliegtuigen. In 1985 aanvaardde de FAA alle zitjes die beantwoordden aan de normen van de Highway Traffic Safety Administration, op voorwaarde dat de stoeltjes één bijkomende test doorstonden. Er werd een ingeriemde dummy ingezet en het geheel werd ondersteboven opgehangen. Viel de dummy er niet uit, dan was het zitje goedgekeurd. De proef wekte de spot op van critici.

Sindsdien dringt de NTSB aan om kinderzitjes te verplichten voor alle passagiers onder de vier. De FAA heeft daar geen oren naar, vooral onder druk van de luchtvaartmaatschappijen. Een kinderzitje moet immers op een aparte zetel worden vastgezet. De maatschappijen vrezen dat de aankoop van een extra ticket kinderen tot vier jaar worden vaak (gratis) op de schoot meegenomen klanten wegjaagt. Door de meerkost zouden ze eerder kiezen voor andere transportmiddelen.

Bovendien heerst in Amerikaanse luchtvaartkringen de Europese maatschappijen kijken de kat uit de boom de grootste onenigheid over de plaatsing van de stoeltjes. De FAA voerde twee onderzoeken uit om te bepalen of de zitjes best in, dan wel tegen de vliegrichting worden gezet. Helaas kwamen de onderzoekers tot tegengestelde resultaten.

Nieuw is wel dat DME Corporation, een bedrijf uit Florida, momenteel speciale vliegtuigstoeltjes voor kinderen test. Het zijn modulaire modellen die in de vliegrichting worden geplaatst voor kinderen tot twee jaar en tegen de richting in voor kroost boven de twee. Ook ex-piloot Thomas Bennington werkt in zijn bedrijfje aan een nieuw zitje. Dat wordt tegen de richting in, op de vloer van de vliegtuigcabines verankerd, tussen de benen van pa of ma dus.

Maar ook al aanvaarden vliegtuigmaatschappijen deze nieuwe zitjes, toch blijven er nog enkele hamvragen onbeantwoord. Moeten ze verplicht worden tot een bepaalde leeftijd ? En vooral : wie moet ervoor betalen, de maatschappij of de passagier ?

Veilig vliegen Voor kinderen biedt de klassieke veiligheidsgordel in vliegtuigen geen bescherming.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content