Familie Van Hool is haar geld in haar voertuigenimperium kwijt
Niet alleen de werkmaatschappij nv Van Hool is failliet, ook de eigenaar daarvan, de familieholding nv Immoroc. De familiale aandeelhouders uit Koningshooikt zijn daarmee het geld in hun voertuigenimperium kwijt. Want in de holding zit onder meer veel vastgoed in Koningshooikt, een winstgevende fabriek in Noord-Macedonië, en een stevig belang in een Amerikaanse bussenverkoper.
Het faillissement van de werkmaatschappij Van Hool was al een tijdje aangekondigd. Maar het faillissement van de controlerende holding nv Immoroc werd pas bekend op maandag 8 april. Daarmee zijn de familiale aandeelhouders achter de bussenbouwer wellicht alles kwijt. Want de holding had veel meer activa dan de bussen- en touringcarbouwer in Koningshooikt. Het filiaal in Noord-Macedonië bijvoorbeeld dat ook bussen bouwt, is een dochter van de nv Immoroc, niet van de nv Van Hool. Dat deed bij waarnemers wel eens wenkbrauwen fronsen. Want het was de nv Van Hool die voertuigen bouwde, niet de nv Immoroc. Bovendien bleef het filiaal in Noord-Macedonië de voorbije jaren winstgevend, terwijl de voertuigengroep de verliezen opstapelde. Het filiaal is nu betrokken bij het faillissement. De Nederlandse groep Van der Leegte, één van de kandidaat-kopers van de activiteiten, is geïnteresseerd om er bussen te bouwen.
De curator zal ook de activa van de nv Immoroc verzilveren. Van de opbrengst zal wellicht niets meer naar de families gaan.
Nog een interessant bedrijf in de holding is ABC Bus Companies, een verkoper van bussen en onderdelen in Faribault, in de Amerikaanse staat Minnesota. De samenwerking met Van Hool dateert van 1987. Het bedrijf uit Koningshooikt had een belang van 38,13 procent in ABC Bus Companies. Het Amerikaanse bedrijf maakte weliswaar 9,2 miljoen dollar verlies in het coronajaar 2021, maar had toen een behoorlijk eigen vermogen van 59 miljoen dollar.
De curator zal die activa verzilveren. Van de opbrengst zal wellicht niets meer naar de families gaan. Als aandeelhouders staan zij achteraan de rij bij de terugbetaling van schulden. De banken komen vooraan. Daarna mag het personeel rekenen op eventuele extra ontslagpremies. Zowel de nv Van Hool als de nv Immoroc had allerlei zekerheden in pand gegeven als waarborg voor schulden en verplichtingen. De houdstermaatschappij had bijvoorbeeld einde 2022 voor 67 miljoen euro aan in pand gegeven bedragen voor hypotheekleningen. De in pand gegeven bedragen bij de nv Van Hool waren nog veel hoger. Het handelsfonds was voor liefst 232 miljoen euro in pand gegeven.
Vastgoed in Koningshooikt
De houdstermaatschappij heeft ook behoorlijk wat vastgoed in Koningshooikt. Eind 2014 werd dat in een verslag van een revisor in kaart gebracht. De bedoeling was toen dat het vastgoed in de werkmaatschappij nv Van Hool zou worden ingebracht. Het vastgoed werd toen gewaardeerd op 51 miljoen euro, wat een waarde van 126 miljoen euro op de werkmaatschappij kleefde. Het vastgoed in Koningshooikt is goed voor ruim 61 hectare. Het omvat twee fabrieken, grote parkings, en 2,55 hectare met “een woning, paardenstallen en een weiland”.
Eind 2022 was er ook al een waardering gemaakt. De nv Van Hool klokte toen af op circa 72 miljoen euro, de houdstermaatschappij nv Immoroc werd begroot op 145 miljoen euro.
Dat vermogen verdwijnt in het faillissement. De nv Immoroc was in handen van vijf familietakken, vijf kinderen van de oprichter van het voertuigenimperium Bernard Van Hool. Elke tak had een vijfde van de aandelen. Het bekendste gezicht is Filip Van Hool (59). De co-CEO stond sinds 2013 aan het roer van het familiebedrijf.
Ruzie in de families
Maar Bernard Van Hool had tien kinderen. Een al decennia durend erfenisgeschil deed het bedrijf uiteindelijk de das om, zegt co-CEO Marc Zwaaneveld. “Het erfrechtelijk geschil heeft ons herstelplan onmogelijk gemaakt”, verklaarde Zwaaneveld bij de bekendmaking van het faillissement. “De Vlaamse regering en de banken stonden achter het herstelplan. Maar uiteindelijk is het de familie. Daar kan je niets aan doen. Elke familie heeft haar eigen dynamiek. Maar bij de familie Van Hool gaan de conflicten wel heel ver terug in de tijd. Opgelet, ik wil hier niemand iets verwijten, of één schuldige aanwijzen. Ik stel dit gewoon vast. Het is een bijzonder complex dossier”.
Twee dochters van Bernard, Ingrid en Sabine, voeren al jaren een juridische strijd. Zij voelen zich miskend in hun erfenisrechten. Ingrid Van Hool overleed in 2012, haar zoon Christophe De Decker zet de strijd voort. De voorbije maand maart werd intensief gezocht naar een oplossing, maar die kwam er niet. Mogelijke scenario’s waren bestuurdersmandaten voor de dochters samen met de broers in een nieuw te creëren vennootschap boven Immoroc. Of een versnelde minnelijke regeling, gekoppeld aan een kapitaalinjectie in Immoroc. Geen van die scenario’s ging door, onder meer door juridische onduidelijkheden. Bovendien was er in de vijf familiale takken geen eensgezindheid over een mogelijke uitweg uit het conflict.
Busbouwer Van Hool is failliet verklaard: wat nu?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier