Familiale filantroop

© GF

WIE

Jérôme Majoie (50)

WORDT

Directeur-generaal van de Stichting Fournier-Majoie

WAS

“Ik heb een MBA van de Connecticut University en doorliep een jarenlange carrière in de farma-industrie. Ik begon onderaan de ladder bij de specialist in generische geneesmiddelen Merck en bij de Amerikaanse multinational Pfizer. Eerst als medisch vertegenwoordiger en later als productmanager. Halverwege de jaren negentig trok ik voor Abott naar de Verenigde Staten en daarna naar het Verenigd Koninkrijk. Daarna begon mijn hoofdstuk bij Fournier. Eerst leidde ik de verkoopploeg in Groot-Brittannië. Ik wist het aantal ziekenhuisklanten te verdrievoudigen. Daarna trok ik naar Stockholm voor een reorganisatie en uiteindelijk was ik algemeen directeur van Fournier in Japan en de VS.”

WIL

Toen Solvay in 2006 het farmabedrijf Fournier opkocht, vergaarde de familie-Majoie een deel van de verkoopwaarde. Daarop startte Bernard Majoie de stichting. Die steunt onderzoek naar biomerkers, die aangeven hoe groot het risico is dat iemand kanker krijgt.

De stichting heeft in het afgelopen decennium niet minder dan 11 miljoen euro geïnvesteerd. Dat is ongeveer de helft van het beschikbare budget. Naast financiële steun biedt de stichting ook coaching en toegang tot het netwerk. “Om een duurzame toekomst te verzekeren is een grotere return noodzakelijk”, zegt Jérôme Majoie. “Daarom willen we nu vooral in projecten stappen die al verder staan in waardecreatie. We mikken op de ondernemers-onderzoekers die hun ideeën al in een octrooi hebben omgezet.”

WAT IN VRIJE TIJD

Majoie woont al een tijd in België. Net als de gemiddelde Belg heeft hij een baksteen in de maag. “Ik hou van architectuur, daarom vind ik het fijn om van tijd tot tijd een pand op te kopen en te renoveren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content