Fallen Angels

De gedreven filmmaker Wong Kar-Wai schetst in “Fallen Angels” een dynamisch en stilistisch overdonderend tijdsbeeld van Hongkong.

‘Fallen Angels’ van cineast en scenarist Wong Kar-Wai uit Hongkong getuigt van een creatief talent dat zijn gelijke niet kent in de hedendaagse wereldcinema. Samen met zijn vaste cameraman Christopher Doyle en decorbouwer William Chang (tevens montage) vormt hij het meest creatieve trio van de Hongkong-cinema. De regisseur van ‘Days of Being Wild’ en ‘Chungking Express’ (de enige productie van Wong die in België een nationale distributie gekregen heeft) zet met ‘Fallen Angels’ de richting verder die hij met ‘Chungking Express’ ingeslagen was. De films van Wong lijken op het werk van een sterk visuele maniërist die onverschillig staat tegenover elke vorm van conventionele verhaalopbouw. Nochtans is elke afwijking van een narratieve structuur bij Wong slechts schijn. Want hoe meer ‘Fallen Angels’ bekeken wordt, hoe gestructureerder en subtieler hij wordt.

‘Fallen Angels’ volgt in hoofdzaak vijf personages die op de één of andere manier met elkaar te maken krijgen, al blijft het bij een toevallig voorbijgaan zonder enig wezenlijk contact. Centraal staat Killer, een huurmoordenaar die twijfels heeft over zijn professionele relatie met Agent en daarom optrekt met de totaal losgeslagen Punkie. Dan is er nog Ho, die winkels overneemt na sluitingstijd om een centje bij te verdienen en verliefd wordt op de voortdurend telefonerende Cherry.

Zoals in ‘Chungking Express’ zijn de personages van ‘Fallen Angels’ eenzaten in een wereldstad, die elk op hun manier met hun eenzaamheid en emotionele frustraties hebben leren omgaan. Wongs stijl is al even obsessief en versplinterd als het leven van zijn protagonisten, die met hun anekdotisch getinte off-screenvertellingen een puur subjectieve gevoelsbelevenis oproepen. Hun gemoedsstemming wordt door Wong in soms langdurige sfeermomenten opgeroepen. Hun romantische frustraties en uitbarstingen van emotionele uitzichtloosheid uiten zich in gewelddadige uitspattingen Killers afrekeningen in pure John Woo-stijl bijvoorbeeld of in hysterie, zoals de obsessieve zoektocht van Cherry naar haar verdwenen geliefde of de opgepepte uitgelatenheid van Punkie.

Met schoudercamera en groothoeklens volgen Wong en Doyle de rusteloze belevenissen van de personages. Wongs opleiding als graficus uit zich in de poëtische weergave van vervreemding, verlatenheid en mijmering. De felle kleuren, neonsfeer en drukkende clair-obscur personifiëren het straatleven en de cultuur van Hongkong met zijn hels levensritme, onpersoonlijke fastfoodcultuur en misdaad. ‘Fallen Angels’ is een film die hypnotiseert, beklijft, enerveert en fascineert terzelfdertijd.

Piet Goethals

Fallen Angels van Wong Kar-Wai Een film die hypnotiseert, enerveert en fascineert terzelfdertijd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content